Искате ли да знаете как да правите висококачествени снимки като от списание на приятели или на себе си и в същото време да изглеждате добре, а не резултатите да бъдат размазани кадри без реална употреба?
Според известен фотограф на мотоциклети, чиито материали доста често излизат в списанията, съвременните дигитални фото апарати са повече от способни да извадят доста прилични снимки, тъй като „заснемането на добър кадър зависи на 80% от човека зад камерата и 20% от самата апаратура.“
Предлагаме ви разбивка на 5 типа от най-често срещаните кадри – бързо каране в завоя, коляното до асфалта, статична снимка, бързо каране на права и каране на задна гума.
Бързо каране в завой:
Никога няма да постигнете рязка и добра снимка на фокус с нормален фотоапарат, освен, ако не се слеете с него.
Изберете мястото, където искате да заснемете мотоциклетиста на пътя и предварително настройте фокуса на този участък. При автоматичния режим на фокусиране това се постига с леко задържане на бутона за снимане, което е последвано от бипкащ звук на апарата. Сега сте фокусирали върху дадената точка. Не пускайте бутона, а продължавайте да го държите полу-натиснат. Докато задържате, проследете през визьора или екрана на апарата наближаващият мотоциклет.
Когато достигне мястото, на което сте фокусирали, натиснете бутона докрай. Тъй като предварително сме фокусирали областта, която искаме, избягваме забавянето, когато апарата се опитва да фокусира сам. Опитайте се да намерите чист и ненатрапчив фон. Храстите са идеални за целта и преди да започнете, направете няколко теста с други движещи се обекти. След като сте натиснали бутона докрай не спирайте да следите моториста с камерата – това ще направи снимката още по-добра.
Когато правите снимки, избягвайте дисплейа на апарата, а правете кадъра си през визьора на апарата. При заснемане на обекти в движение, най-добре е да изберете режим за заснемане на движещи се обекти или спорт. В този режим можете да регулирате скоростта на заснемане. Колкото по-бързо е заснет кадъра, толкова по-ясно ще е изображението, но ако прекалите, резултатът ще бъде статичен и незадоволителен.
Топ съвет
Застанете на тротоар и се упражнявайте върху минаващите автомобили… след като изчистите техниката, наблегнете върху заснемането на дадедн елемент – огледало за задно виждане, джанта и др., за да сте безупречни при заснемането на мотор.
Коляното до асфалта:
Когато снимате завои с мотор и коляното до земята, най-добре е да си осигурите помощник, който да гледа за профучаващи коли, защото може да се наложи да се приближите и излезете на пътя. Разбира се, може да приближите с вариото (zoom-а) на фото апарата, но най-доброто приближаване са краката! Често обектите изглеждат доста близо в лещата на камерата, но всъщност не са.
Набележете си обект отсрани на пътя (например камък) и изчакайте моторът да мине през него преди да натиснете бутона. Отново изпозлвайте функцията за снимане на бързи обекти и не забравяйте да фокусирате предварително. Внинаги помнете да подбирате фона. Един автомобил зад моториста разваля цялата снимка.
Топ съвет
Трудно се намира подходящ завои за снимка. Само защото можете да го вземете с коляно до асфалта, не значи че ще се получи и на снимката. Най-добре е да намерите завои без дупки, с равна повърхност и постоянен радиус. Банкет с тревичка гарантира чист фон, а мантилелата не е за предпочитане. Слънцето трябва да е зад снимащия и да осветява страничната част на мотора.
Статична снимка:
Абослютната класическа грешка, която всички правят, когато снимат мотора си е да гласят кадъра точно, където са го паркирали. Друг проблем е и че се снима от едната страна. Почти винаги половината мотор е в сянка, а понеже мотоциклетът е наклонен на пачия крак, ще доведе до резултат с нежелани форми.
Много мотори са къде-къде по-красиви, ако се заснемат странично отзад (от страната на ауспуха) и понеже машината е наклонена (в обратна на камерата посока), светлината като че ли се намества сама. Отново мислете мащабно и следете за фона – една ограда или част от нея би разсеяла погледа на зрителя, а моторът няма да заема доминантното място на снимката.
Директно отсрани обикновено не е най-добрият ъгъл, така че изпозлвайте своята креативност. Времето за избиране на точния ъгъл винаги си струва!
Топ съвет
Когато снимате мотоциклета си в статични положение, не е зле, ако се отдалечите малко и приближите с вариото на камерата (zoom). Така може да изберете най-точния фон и ще направите снимката си доста по-отчетлива. Не се страхувайте да снимате статично срещу светлината. Просто изпозлвайте малко светкавица (няколко теста за силата й не са излишни), за да освети загубилите се в сенките части.
Бързо каране на права:
За да получите снимка на фокусиран мотор и размазан фон, трябва да забавите малко скоростта на затвора. Отново изпозлвайте режима за снимане на бързи обекти, но регулирайте скоростта на заснемане. С предварително фокусиране и следене на мотора преди, по време и след натискане на бутона, ще си осигурурите чудна снимка с желания ефект.
Най-добрата техника, за ясна снимка е да запазите апарата неподвижен. Може да го постигнете много лесно – притиснете едната си ръка към тялото и напрактика не дишайте. С ръце здраво допрени до тялото, вие образувате нещо като човешки статив, чиято горница се върти плавно. Не е труден кадър, но е много бърз и са нужни упражнения.
Топ съвет
Дори даден мотор да не се движи много бързо, за да се получи естествен размазан фон при горната техника, просто експериментирайте със скоростта на заснемане. Когато обектът се движи по-бавно, може и вие да намалите скоростта на затова. Не забравяйте да го следите с апарата и да прецените фона.
Каране на задна гума:
Стънт изпълненията са бързи и трудни за снимане. За по-голям успех се опитайте да засечете предните три-четвърти от машината, за да получите по-ясна снимка. С упражнения и прилагане на елементарни трикове, съвсем скоро ще снимате като професионалист.
Много полезна информация.Можеше да се допълни статията и със несполучливи снимки, за да се види още по-конкретно какво не трябва да се получава ;))