Последния моторист в групатa е… най-способния, най-опитния, най-екипирания

Последния моторист в групатa е… най-способния, най-опитния, най-екипирания

Организираната група е зависима от уменията и преценката на водача, но в много неща е по-зависима от последния мотор, за да достигне успешно дестинацията си.

Нека първо дискутираме очевидната роля на последния мотор при промяна на лентите на групата. Почти винаги престрояването е започнато от водача на групата, но има случаи, когато последния мотор трябва да го направи. Например, ако групата пътува по магистрала и последния моторист (Ще го нарека Боримечката, защото последен моторист звучи грозно и непочтително към отговорната му задача) забележи, че някой ТИР тормози групата (диша във врата на мотористите или надува свирката си (а техните свирки са много силни)) правилната реакция на последния моторист е да увеличи разстоянието между него и следващия мотор пред него и да се свърже по радиостанцията (каквато в България има на всеки от моторите, а на червените – по две) напред със водача и да препоръча престрояване в дясната лента и защо е нужно.

Ако водача поиска престрояване, Боримечката първо трябва да установи дали това е безопасно. Ако не е, той трябва да каже на водача (пак по прословутата радиостанция (Всички, които четат тази статия да си сложат по една радиостанция, че ми се изтърка клавиатурата!)), че не може или не желае да стори това в момента. С други думи Боримечката определя дали и кога може да се извърши престрояване, заявена от водача. (Ако групата се престроява в по-бавно движеща се лента отпред назад, примерно при изпреварване, водачаът не заявява престрояване – той го обявява – и отговорност на Боримечката е да обяви кога маневрата е завършена.)

ВАЖНО! Правилния отговор на Боримечката на заявка за престрояване трябва ВИНАГИ да бъде „Бъдете В Готовност“ (или за по-кратко „Момент“) Ако каже нещо като „ОК“ би могъл да обърка част от групата, че новата лента вече е завладяна и е време да се престроява. НЕ е безопасно да се престроявате докато Боримечката впоследствие не каже нещо като „Лентата е осигурена след червената кола“. Ако Боримечката откаже заявката за престрояване след като вече е казал по радиостанцията на водача (и всички други мотористи, които слушат (а те са мнооооого по нашите географски дължини)) да Бъдат В Готовност, той просто трябва да го обяви.

След като вече престрояването е безопасно, Боримечката преминава в новата лента и сигнализира на водача, че го е направил. Освен това, той трябва да съобщи за ситуацията с движението, което може да повлияе на престрояването.

Допълнителни отговорности на Боримечката: Да се увери, че всички мотори са с прибран пачи крак (не че почти всички мотори, които съм виждал, нямат прекъсвач), да помогне на всеки, който е принуден да изостане от групата поради механична, медицинска или лична причина (загуба на увереност например (Ако някой спре, за да говори по телефона и аз съм Боримечката, много ще го сърби носа, или там каквото ги сърби ожесточено псуваните хора)), да наблюдава карането на всички други мотори, за да установи дали няма някой моторист, чието каране не подхожда на групата, да наблюдава за опасни мото-прийоми на отделните ездачи или на цялата група, да „затваря вратата“ в ситуации, където лентата може да бъде загубена и да наблюдава и донася за всякакви проблеми със светлините, гумите или багажа на някой от другите мотори в групата.

Бидейки на края на групата, Боримечката е в идеалната позиция за изпълнение на тези отговорности, но те изискват Боримечката да е добре подготвен за тях. Той трябва да има подробна аптечка, пожарогасител, аварийни светлини и възможност за надеждна комуникация. Боримечката трябва да е преминал курсове за първа помощ и курс за опитен ездач (Такива курсове естествено са изкарали водачите на мотори с по две радиостанции )

Ако някой от групата е забравил да вдигне пачия си крак трябва да се направи бърза радиоемисия по въпроса, та проблема да се оправи преди тръгването.

Когато групата спира, Боримечката вижда всички стопове и трябва да съобщи, ако нечия светлина не работи. Той трябва да направи същото, ако види немигащи мигачи (или ако някой ги забрави включени). Багаж, който пада, отворен куфар или дисаги или такъв, чието мандало не е залостено трябва да бъдат забелязани и съобщени от бдителния Боримечка. (Всички ездачи в групата трябва да наблюдават за такива неща).

Ако някой мотор трябва да напусне групата поради някаква причина, Боримечката трябва да определи, ако има нужда от помощ и ако трябва да помогне. Ако някой от групата трябва да спре, Боримечката трябва да спре с него, като обясни ситуацията на водача по радио-точката, за да може да се излъчи нов Боримечка и групата да открие безопасно място да напусне пътя. Ако проблемът е значителен, Боримечката трябва да се свърже по радиото с водача и да поиска от него каквато друга помощ е нужна. Например ПРЕДИ сърдечен масаж, трябва да бъде изпратено бързо мед. съобщение, така че водачът да може да организира професионална помощ. Междо другото, при равни други условия е добре да се избере Боримечка с пасажертва (Ще я наречем Стайка за историческа вярност), така че да има постоянна радиовръзка докато се оказва първа помощ.

По време на карането, Боримечката може да установи, че някой от групата много намалява при завой. Това е сигурен знак, че групата се движи извън възможностите на този ездач . В този случай има два варианта:

– Боримечката да изиска от водача да се намали скоростта на групата
– Да изиска преместването на този ездач назад в групата, най-добре на последната дясна позиция. Това преместване често става най-добре когато групата прави следващата си почивка, но понякога се налага да бъде извършена веднага.

Ако Боримечката установи, че някой моторист няма адекватен контрол над мотора, за да продължи движението си в групата, той ТРЯБВА да съобщи това на водача и да изиска НЕЗАБАВНО СПИРАНЕ. В почти всички случаи, решението ще включва изгонване на съответния моторист и ескортирането му до безопасна дестинация. Обикновено Боримечката е ескорта.

В някои случаи, най-често такива, включващи алкохол, наркотици и/или медицински проблеми, съответния ездач не бива да бъде допускан да кара мотора си изобщо, ако може да бъде спрян. В такъв случай някоя пасажертва, притежаваща СУМПС, кат. А, трябва да го прибере с мотора му до някъде, където да пренощува. Този ездач не трябва да бъде допускан даже и да се вози. Трябва да бъде организиран някакъв друг вид транспорт.

Ако водачът или Боримечката настоява някой да НЕ кара с групата, групата НЕ ТРЯБВА да допуска този човек да продължи да кара с тях. Ако откаже да бъде изгонен, тогава групата просто трябва да спре и да не продължава докато той не се махне (след третия ден чакане може да му се удари един хубав бой).

Водачът и Боримечката са екип, определен от групата да я ръководи безопасно до крайната дестинация. Това не са символични позиции. Те изискват зрелост, опит, тренинг, сътрудничество и добра преценка. И понякога вашите благодарности.

Сходни публикации

title="Карай най-новите мотори YAMAHA на писта!"
Карай най-новите мотори YAMAHA на писта!
Бъди мото мачо, но хитро
Марк Кома пръв при моторите на Дакар
Мотори борци, самбисти и джудисти
Супер масово нощно каране на мотори в София!

  1. Боримечката каза:

    Тая статия не може да е писна от трезвен човек.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*