
Марк Кома с КТМ спечели четвъртата си победа в генералното класиране на рали Дакар.
Той финишира първи във Валпарайсо пред своя съотборник Жорид Валдомс, който постигна най-добрия си резултат досега с второто място, но бе на 1. 52:27 часа след победителя. Трети стана пилотът на Yamaha Оливие Пен, който също постигна най-добрия си резултат в ралито. Четвърти бе Сирил Депре, който пък за първи път не е на подиума, откакто кара Yamaha.
Миналата година Депре и неговият „лейтенант“ Рубен Фариа постигнаха чудесен резултат с първо и второ място за КТМ. Същият отборен дух сега имаха Марк Кома с 4-ата си победа и на подиума му асистира неговия „лейтенант“ Жорди Валдомс, който е на крачка от победата през 2006 и 2009 г. Кома стратегически се справи със задачата си, спечели само един етап. Това е малка промяна в стратегията, която той приложи при последната си победа през 2011 г. Той излезе начело в 4-ия ден и задържа първото място, дори във втората част на ралито в дюните на Чилечито. Тогава се почувства по-спокоен, тъй като основния му конкурент Хуан Бареда Борт с Honda получи проблем в електрониката и се прости с шанса си за победа. Сирлил Депре я проигра много преди това. Така Кома се фокусира върху това да не прави грешки, да не влиза в пряко единоборство с конкурентите си, да не допуска механични проблеми, които да му струват първото място в главното класиране.
Първите двама пилоти, които бяха на подиума заедно с Депре миналата година – Рубен Фариа и Чалеко Лопес, сега отпаднаха. Малко по-късно, на 5-ия етап, световния шампион Паоло Гонсалвеш загуби своята Honda и своите шансове за класиране, които изгоряха в пламъците. Разочаровани бяха и в лагера на Sherco. След като Хуан Педреро остана без шансове за топ място, към това се стремеше и Ален Дюкло Неговият двигател обаче сдаде багажа на 9-ия етап. Така за Кома остана в последните дни да се пази само от Бареда. Бе наказан, заради смяна на двигателя, но Бареда пак бе след него. Надеждите на пилота на Honda, който спечели четири етапа и бе лидер в началото на ралито, затънаха в дюните на Копиапо, ден преди финала на надпреварата. Бареда загуби повече от два часа и се смъкна на 7-о място в класирането.
Най-силното каране направи Сирил Депре. Всъщност той направи операция Завръщане, като спечели няколко места в класирането след неприятностите, които имаше. Петкратният победител бе 12-и в края на 5-ия етап, 11-и в почивния ден и кандидат за подиум и мястото на съотборника му Оливие Пен в последния ден. Двамата пилоти на Yamaha бяха 3-и и 4-и на финала. Депре успя да изпревари друг пилот от контингента на Honda – Елдер Родригеш, който финишира 5-и. Пилотите на HRC заеха още две места в топ 10 – Хуан Бареда стана 7-и, а частникът Даниел Гует – 8-и. Най-бързата дама – Лая Санс също бе с Honda. Тя спечели дамската купа, стана 16-а, като постигна едно от най-добрите класирания при жените в Дакар след Кристин Мартин – 10-а през 1981 г., Никол Майтро – 14-а през 1982 г. и Вероник Анкетил – 15-а през 1984 г.
Игнасио Касале с Yamaha спечели при четириколките. Той бе освободен от присъствието на звездата Маркос Патронели. Още втория етап бе спечелен от Патронели, който излезе начело и каза, че Дакар сега започва. Игнасио Касале оглави класирането на следващия етап, а аржентинската звезда приключи с ралито на следващия ден, най-горещия в историята на Дакар. Касале се пребори с Рафал Соник и Серхио Лафуенте. Полякът имаше проблем с навигацията, но завърши втори. Уругваецът строши двигателя на 11-ия етап и се прибра у дома. Касале удържа атаките на пилота на Honda Себастиан Хусеини. Холандецът показа висок дух и донесе подиум на Honda. Със същите машини бяха и пилотите на следващите места – Мохамед Али-Иса бе 4-и, а обещаващият новак Викторл Галегос – 5-и . Камелия Липароти бе най-бърза от дамите и стана 13-а от 40 стартирали и 15 завършили ATV-та.
При автомобилите Нани Рома стъпи най-високо на подиума, окупиран от автомобили Mini 1-2-3. Така Рома стана третият състезател, който е печелил при мотоциклетите и автомобилите след Юбер Ориол и Стефан Петерхансел. Само на 5:38 след него бе именно Стефан Петгерхансел, а трети стана Насер ал Атия.
При камионите руснакът Андрей Каргинов с КамАз спечели първия си Дакар, следван от Джерард де Рой с Iveco, а трети остана Едуард Николаев.
източник: motoclub.bg