В зависимост от вашия опит, умения, подготовка и толерантност към риска, карането на мотоциклет в дъжд и вятър може да бъде просто едно забавление. Във всеки случай е по-сложно, по-опасно, а след това мотоциклетът се нуждае от почистване.
Някои мотоциклетисти избягват дъжда, но други, особено в райони с повече валежи се учат да се справят с него. Шансовете, ако карате на дълго и достатъчно далечно разстояние, рано или късно ще се сблъскате с лоши метеорологични условия – доброволно или не.
Ако мислите, че трябва да карате в дъжда, то това помага, но ако мислите за това като за основно обучение, ще ви трябва цял набор от умения. От друга страна може да го приемате и виждате като предизвикателство, а непременно като заплаха – психическата нагласа също би помогнала.
Както вече споменахме, някои мотоциклетисти наистина харесват дъжда. Например MotoGP не отменят състезания само защото е вали, а това показва, че дъждът не е безизходно положение, ако се научите се сработване с вашата машина.
Екипировка
Ще дойде ли време, когато всички мотоциклетисти ще оценят стойността на една цяла каска? Все пак карането в дъжд може да накара мотористите да си променят мнението. Дъждовните капки направо жилят, когато си с висока скорост, бурята и ветровете могат да домъкнат огромни неща, появили се от нищото, който се забиват в лицето ти.
Да имаш подходящ екип е от изключително значение. Повечето екипи за дъжд са добри, особено за леки дъждове. Тежките валежи ще тестват качеството на всеки екип, дори някои скъп модел…
Нещата не приключват с каска и екип. Мотоциклетистът има допълнителни съображения за борба с постоянните течения и вятърът, които пропуска екипът.
Ако планирате дълго пътуване, преди това може да тествате екипировката си в дъждовен ден, близо до дома. Ако накрая сте мокри, независимо дали е топло или хладно, това цялостно ще повлияе на усещането ви от карането. Ако носите в дъждовно време екипировка, която изолира, например полиестер или вълна,със осигуреност ще се спасите от лошото усещане на студ. Когато ви е неудобно или сте разсеяни, вие сте склонни да правите грешки. Неблагоприятните метеорологични условия 100% ще нарушат хармонията на карането.
Триене
Дъждовното време прави дори чистия път хлъзгав и с по-малко сцепление. Едновременно с това забавя или изцяло възпрепятства загряването на гумите до степен, каквато ни трябва.
Ако не е валяло скоро, натрупаните замърсявания и масла по настилката ще образуват хлъзгава повърхност, докато не бъдат измити. Това може да отнеме известно време, в зависимост от това колко е силен валежа.
Така както сухото триене, зависи от повърхността, така и мокрото. Някои пътища предразполагат за добро мокро триене, а други за изненадващо лошо. Вашата работа е да изберете най-добрия между тях.
Един от начините да тествате триенето е внимателно да спрете със задната спирачка до момента на заключване на гумите. Този тест може да бъде направен и на сухо време. Все пак е по-добре от нищо, а и ще имате представа колко лесно спира мотоциклета ви. Важно е да запомните да тествате на равна част от пътя – избягвайте неравни участъци, с дупки или други неравности.
Опасните настилки включват поправени или липсващи павета, стар асфалт, някой бетонни повърхности, чакъл на пътя, както и участъци с дупки или маслени петна. Бетонните паркинги и гаражи, които прогизват от дъжда, но никога не са мити също са си доста опасни. А, да! Внимавайте много с релси! Всичко метално на пътя при мокри условия се държи като тефлон. Всички знаем рекламите на тиганите, на които нищо не залепва. Същото ще се случи с нашите гуми. Ако релсите бъдат преминати под ъгъл може да загубите контрол над предницата и на мига да се окажете на земята. Пешеходни пътеки или места с каквато и да е боя на пътя са много лошо място за завиване или спиране. Най-добрия начин да минете вертикално през тях. За съжаление след всичко изброено си мислим – „Абе то не остана място къде да караме!” Не! Просто искаме да ви обърнем внимание, че трябва да бъдем много внимателни и предпазливи. Отпуснете се и спирайте много плавно, завивайте и ускорявайте постепенно. Качването на предавка може да предотврати поднасянето на задницата.
За разлика от гумите на автомобилите, хидроплаирането не е толкова присъщо за заоблената гума на мотора. Колкото е по-широка гумата или колкото по-бързо карате, шансовете да преминете през локва, без да стане нещо лошо са по-големи. Въпреки всичко грайферите трябва да бъдат достатъчно дълбоки, за да бъдете съвсем уверени във възможностите си.
Обикновено, гумите подходящи за мокро време имат повече улеи от останалите шосейни мото гуми, които съответно имат по-малко. И последно – по-меките гуми имат по-добро сцепление, отколкото здраво напомпаните.
Зрение и видимост
В почти всеки мото магазин има кърпички или течности или каквото и да е, които са изключително подходящи за слюдата на мотоциклета ни. При високи скорости това не е токова наложително, тъй като капките биват издухани от въздушната струя. Въпросът е там, че никога не се движим със скорост като константа. Все ще намалим някъде и тогава мократа и запотена слюда ще ни пречи много!
Визьори с жълт или оранжев отенък допълнително помагат за видимостта ви, особено в дъждовен ден. Ярки или светлоотразителни цветове са къде къде по-добра идея за мъгливо, дъждовно и ветровите време отколкото черно, сиво или други неутрални цветове без никакво отразяване. Със сигурност бихте искали, ако недай си Боже паднете на пътя, да бъдете разпознати като човек, а не като боклук на пътя или съвсем невидим.
Бурии
Никак не е препоръчително да карате на гръмотевичен фон. Има рапортувани случаи, в които мотористи са били ударени и хвърлени в несвяст от светкавица. Късметлиите се събуждат в канавката. Юли е пика на бурите – молим ви, внимавайте!
Вятър
Моторът е като малка лодка. Мотоциклети със спойлери и по-леките машини са изключително повлияни от странични ветрове. Имайте готовност да се наклоните в обратната на вятъра посока, за да останете прави. Обърнете внимание, че освен да компенсирате страничната въздушна струя, трябва да сте подготвени да реагирате достатъчно бързо, ако внезапно тя спре. Например, автомобилите и по-големите от нас превозни средства блокират вятъра. Все пак внимавайте, ако решите да се възползвате от този заслон, да не карате в мъртвата зона на някой от другите участници в движението.
Заключение
Много голяма част от това как ще премине карането ви в дъжд зависи от вас. Ако все пак обаче, изпаднете в положение, с което прецените, че не може да се справите – намерете най-близкото безопасно място и отбийте. В противен случай, ако се учите в движение как се кара на дъжд ще предизвика страх. Паниката е най-честата причина за мотоциклетни инциденти. Така че нашият съвет е – мислете трезво, докато се учите как да карате в лоши условия и не прекрачвайте капацитета на машината си!