Не съществува мотоциклет без двигател, а през последните десетилетия, светът видя наистина прекрасни такива. Представяме ви галерия на най-добрите, важни и иновативни двигатели правени някога, като обръщаме внимание на конските сили.
Мощността е в основата на всичко. Но колко точно е тя, какво задвижва и как моделът повлиява на мотоциклетния свят като цяло? През годините се създадоха поразителни мотори, но ние ще покажем галерия на десетте най-добри, бързи и важни. След дълги спорове и дискусии избрахме следния списък. Вижте дали вашия двигател е поместен в списъка.
10. KAWASAKI H1 500
Година на производство: 1969
Мощност: 53 кн.с. при 7,400 обр/мин
Въртящ момент: 51 Nm про 5,000 обр/мин
Спецификации: 498 куб.см, въздушно охладажане, трицилиндров
Може би няма шосеен мотоциклет, който да е бил по-доминиращ заради двигателя си, от трицилиндровия Kawasaki H1 от 1969 год. 498 кубиковият, двутактов мотор с въздушно охлаждане, по-добре познат като Mach III, е създаден основно за Английския пазар, така че Kawasaki са фокусирали всички усилия около съотношението мощност към тегло. Това означава, че пред тях се изправила задачата да създадат възможно най-мощния двигател. Освен това компанията монтира мотора върху най-лекото шаси, което са могли да конструират.
9. HARLEY-DAVIDSON EVOLUTION
Година: 1984
Мощност: 66 кн.с. при 5,400 обр/мин.
Въртящ момент: 105 Nm при 4,000 обр/мин
Спецификации: 1,340 куб.см, DOHC, 45° V-образен, двицилиндров
Голямият успех на Harley-Davidson през последните две десетилетия се дължи на големия бум на мотори в началото на 80-те години. Най-важното, което се случи тогава за компанията бе, че вместо ръководителите да намират и инвестират средства в западащата компания, те вложиха всички сили в разработването на нов двигател, а именно Evolution.
8. TRIUMPH DAYTONA 675
Година: 2006
Мощност: 123 кн.с. при 12,500 обр/мин
Въртящ момент: 69 Nm при 10,200 обр/мин
Спецификации: 675 куб.см, DOHC, трицилиндров
След рестарта на Triumph в началото на 90-те години, на компанията й бяха нужни няколко години, за да разбере че хората искат от Британския производител е мотоциклет с японски стил и четири цилиндъра. Най-отличените двигатели на компанията са този от 1994-та на Speed Triple и този на Daytona T595, върху които се градят останалите мотори на компанията.
7. HONDA NSR500
Година: 1992
Мощност: 168 кн.с при 13,000 обр/мин
Въртящ момент: 78 Nm при 11,450 обр/мин
Спецификации: 498 куб.см, двутактов, 60-градуса V-образен, двуцилиндров
Двигателят NSR на Honda беше най-успешния 500 кубиков, двутактов мотор в GP и в повечето случаи, най-плашещ. Това основно се дължало на своя V4 двигател, които обикновено бил най-мощния в редиците, а понякога дори и най-добрите пилоти не успявали да го контролират.
6. KAWASAKI Z1
Година: 1973
Мощност: 85 кн.с. при 8,500 обр/мин
Въртящ момент: 78 Nm при 6,900 обр/мин
Спецификации: 903 куб.см, DOHC
Нужно е само да погледнем списъка с най-бързите, екзотични и привлекателни къстъм супербайкове на 70-те, за да разберем какво влияние върху тя е оказал великия четирицилиндров двигател DOHC на Kawasaki. Всички големи имена в къстъм конструирането, създавали своята магия около душата на Kawasaki Z1.
5. HONDA C90
Година: 1958
Мощност: 7 кн.с. при 3,700 обр/мин
Въртящ момент: 28 Nm при 2,750 обр/мин
Спецификации: 88 куб.см, едноцилиндров
Може да е един от най-елементарните едноцилиндрови двигатели, но C90 на Honda и последвалите модели промениха лицето на моторите с това епично инженерство. Мотоциклетът C90 е един от най-продаваните в Англия до 90-те години.
4. SUZUKI GSX-R1100
Година: 1986
Мощност: 125 кн.с при 8,750 обр/мин
Въртящ момент: 84 Nm при 7,800 обр/мин
Спецификации: 1,052 куб.см, DOHC, четирицилиндров
Един от най-вдъхновяващите мотоциклети на 80-те е ултра лекия Suzuki GSXR750, с алуминиева рама и безспорна спортна агресия и представяне. Мотоциклетния свят рязко промени посоката си след пускането на мотора през 1985 год. Една година по-късно обаче, Suzuki правят усилен вариант на същата рама и монтират върху нея четирицилиднровия двигател с работен обем от 1052 куб.см., за да създадат GSX-R1100.
3. YAMAHA R1
Година: 1998
Мощност: 138 кн.с. при 11,700 обр/мин
Въртящ момент: 72 Nm при 9,100 обр/мин
Спецификации: 998 куб.см., DOHC, четирицилиндров
Остър стил, ниско тегло, върхово управление – това са ключовите думи, описващи мотоциклета Yamaha YZF-R1 от 1998-ма, когато този модел вдигна супер спорт летвата невиждано до този момент, като по този начин надмина FireBlade на Honda от преди 6 години.
2. HONDA CB750
Година: 1968
Мощност: 67 кн.с. при 8,000 обр/мин
Въртящ момент: 49 Nm при 6,900 обр/мин
Спецификации: 736 куб.см., SOHC, четирицилиндров
Мотоциклетния свят бе променен завинаги, когато Honda показа първия в света четирицилиндров двигател за масово производство през 1969 г. В сравнение с двуцилиндровите модели преди това и дори трицилиндровия Triumph T150 Trident (който излиза същата година), CB750 бе творение от друга планета.
1. DUCATI 851
Година: 1988
Мощност: 94 кн.с. при 9,00 обр/мин
Въртящ момент: 85 Nm при 7,500 обр/мин
Спецификации: 851 куб.см, 8 клапаннен, 90° V-образен, двуцилиндров
Ако някога мотоциклет е заслужил да бъде кръстен на двигателя си, то това е 851. Необичайният капацитет не е от значение, но спецификациите определено са. Главният инженер Масимо Борди създава мотор с горивен инжекцион, водно охлаждане, 8 клапана, V-образен, двуцилиндров двигател. Тази огромна крачка изведе Ducati в модерните времена.