В края на миналата седмица при една много тежка катастрофа с мощен мотор на Околовръстното шосе в София загинаха момче и момиче, като една от версиите е, че те са участвали в нелегална гонка. Подобни трагедии се случват нерядко. Околовръстното шосе има печална слава на място, притегателно за хора, които искат да влеят малко адреналин във вените си, без да се замислят, че ако не убият себе си, могат да убият останалите, които в този момент са на пътя. Възможно ли е въобще да бъдат спрени тези незаконни гонки.
Катя Анева, репортер на БНТ, разговаря с участник в нелегалните гонки, който заяви пред камерата ни, че те се случват на „Баумакс“-а, ОМВ на Бояна и ОМВ срещу Централни гробища. Гонките там се правят за пари, каза той, като залозите започват от 1000 лева за индийска рулетка, или каране в насрещното движение. Повечето момчета, които се състезават са от по-бедно съсловие и се включват в гонките за пари. Събеседникът на Катя Анева призна, че е шампион на индийско преследване с каране в срещуположното платно с над 200 км в час. Той разказа и за трагичния инцидент с двамата загинали. Кристиян качва приятелката си Любов на мотора, след като я е увещавал дълго време да се съгласи. Моторът е полетял с много висока скорост, чул се е резонанс – какъвто се получава, когато моторът е без демфер. Предпазното устройство се маха, за да може да се вдига по-висока скорост, съответно и залогът. Когато се чуе този звук, означава, че се случва непоправимото и следва катастрофа. Любов не е имала яке и каската, с която е била, не е достатъчно надеждна. Мотоциклетистът показа, че и неговият мотор не е снабден с това устройство. На въпрос може ли да каже имена на организаторите на нелегалните гонки, събеседникът на Катя Анева не отговори, а изчезна с пълна газ.
Гости в студиото на „Денят започва“ бяха гл. инсп. Валери Митов и инсп. Любомир Димитров, Охранителна полиция.
Гл. инсп. Валери Митов заяви, че непрекъснато се провеждат мероприятия за спиране на незаконните гонки. За съжаление това е проблем от световен мащаб, сподели той и допълни, че се знаят местата, на които се провеждат състезанията – бул. „Владимир Вазов“, „Сахаров“, „Ботевградско шосе“, „Рожен“, бул. „България“, Околовръстното шосе – навсякъде, където има прави участъци и има възможности за вдигане на високи скорости. В повечето случаи разчитаме на внезапни проверки и специализирани полицейски операции, тъй като те поставят хора, които отцепват района и при появата на полицейски екипи веднага сигнализират и всички изчезват, обясни той. Валери Митов беше категоричен, че „жабките“, които се поставят на платното са за ограничение на скоростта и не може да бъдат махани, тъй като се поставят за сигурността на участниците в движението, а не са в услуга или за да пречат на състезателите в нелегални гонки. Той подчерта, че родителският контрол е много важен, за да бъдат избегнати подобни трагедии.
Инсп. Димитров каза на свой ред, че за да вземе отношение Столична полиция, трябва да има конкретно нарушение, за което се налагат глоби. Няма как за това, че са се събрали мотоциклетисти на едно място да бъдат предприемани мерки. Той каза, че се работи по създаването на организация, за да могат да бъдат задържани по време на конкретното действие.
„чул се е резонанс – какъвто се получава, когато моторът е без демфер. Предпазното устройство се маха, за да може да се вдига по-висока скорост
-Първо ! резонанса НЕ СЕ ЧУВА.Второ – демфера няма НИЩО ОБЩО със развиването на скорост !!!
Жалка картинка… Трудно е да направиш репортаж за нещо до което никога не си се докосвал но това е прекалено и целия репортаж е просто смешен. И какво сте ги захапали тия мотори? Сякаш не се правят същите неща и с коли само дето там фаталния изход е малко по-рядък случай… Нямате ли си земетресения да си ги коментирате?
А единия колега е много прав, че си трябва писта.Може тези случай да не изчезнат напълно при наличието на такава но със сигурност ще намалеят. Ама от тая писта нали не могат да ни дръпнат и останалите пари … та кой ще се занимава с това…