
Този материал е за начинаещите, които вече са закупили първият си мотоциклет и пред тях стои проблема как да го закарат до вкъщи. Не се смейте! Това, че вече имате категория А, съвсем не значи, че знаете всичко и можете да карате…
Как да закарате мотора вкъщи?
Първо, помолете продавачът да ви го достави. А ако това не стане, помолете някой приятел с повече опит от вас да го докара. Ако и това не стане, единствената алтернатива е да се пробвате сами! Ето някои неща, които трябва да направите, за да избегнете евентуалните проблеми:
Преди да запалите двигателя се запознайте с командите за управление и таблото. Качете се на мотора и се упражнявайте: вдигнете и приберете пачия крак, балансирате, а след това опитайте да намерите пачия крак и да го пуснете на място. Използвайте очите си, когато правите движенията, не се осланяйте на усета си, особено преди отново да наклоните мотора на пачия крак. Отново използвайте очите си, за да сте сигурни, че е на мястото си преди да отпуснете тежестта на мотоциклета върху него.
Стиснете двете ръчки (на съединителя и на предната спирачка) и ги „разработете“ при изключен двигател. Така ще добиете усет колко сила трябва да вложите. Може да сте 120 килограмов атлет, но докато се приберете вкъщи и двете ръце (особено лявата) ще ви болят! Не се тревожете, болката ще премине бързо, когато мускулите ви свикнат с новите усилия.
Когато сте готови вдигнете мотора, приберете пачия крак, уверете се, че е изключен от скорост и запалете двигателя. Отново стиснете двете ръчки и ги задръжте. Трябва винаги да знаете, че моторът е под пълен контрол, защото сте стиснали и двете ръчки. Независимо какво става на пътя, ако не знаете какво да правите, винаги можете да стиснете двете ръчки и да избегнете бедата (или поне да направите последствията от нея по-леки).
На курсовете за А категория, вероятно сте карали 125 или 250 кубиков мотоциклет. Те са леки, спокойни и лесни за маневриране. Вашият мотор почти със сигурност ще бъде по-тежък и по-мощен. Това значи, че малката мускулна памет, която сте развили няма да бъде достатъчна. Трябва да започнете да се учите отначало – колко спирачно усилие е необходимо, за да спрете без да блокирате гума и точно къде отделя съединителя.
Направете няколко упражнения за тръгване – внимателно започнете да отпускате съединителя, докато моторът се опита да тръгне напред. Тогава стиснете отново ръчката и се върнете назад до предишната позиция. Повтаряйте упражнението докато сте сигурни къде точно отделя съединителят.
Помнете, че умеете да завивате само при много ниска скорост. При по-високи скорости единственият начин е countersteering (от англ. counter – обратно steer – завивам). „Натиснете отдясно и завивате надясно“ трябва да се забие в мозъка ви. Отсега нататък така ще завивате. Ако усетите, че мотоциклета се противопоставя на желанието ви да завивате си спомнете това, защото иначе се борите със самия себе си, а не с мотора.
Управлението при ниска скорост е почти само в лявата ръка. Когато се движите напред, съединителят почти винаги е отпуснат, но когато завивате трябва да контролирате скоростта със съединителя, а не с газта.
Оглеждайте се за движение, като използвате очите, а не огледалата!
Докато карате гледайте пътя, а не приборите. Опасностите обикновено са пред вас, а не в района на скоростомера и оборотомера. Ще имате много време да гледате уредите по-нататък. Сега трябва само да контролирате мотора и да избегнете опасна ситуация. Сменяйте скоростите навреме, не оставяйте двигателя да реве или да спира.
Не гледайте пейзажите, колкото и да са интересни. Внимавайте за движението, знаци, светофари, звука на мотора и реакциите му на газ и спирачка.
Преди да разберете, вече ще сте прибирали новата си страст в гаража. Мисията е изпълнена, честито!
автор: Джеймс Дейвис,
инструктор в Американска фондация за безопасност на мотоциклетите