Легендата Harley-Davidson

Легендата Harley-Davidson

При думата „мотор” първото име, което изплува в главата на всеки е „Harley-Davidson”. И има защо. Зад името се крие качество, оригиналност, мощ и стигаща до вманиачаване прецизност.

Но нека почнем отначало: Основатели са братята Артър и Уолтър Дейвидсън и Бил Харли през 1903 г. Към тях се присъединява германският емигрант Емил Крьогер, ценен с опита си от Европа. През 1907 г. в играта се включва и третият брат Харли – Уилям.

Още в самото начало създават първия си мотоциклет (Harley-Davidson®) в малък дървен склад, някъде в Милуоки. Моторът е състезателен. Като всяко начало, и тяхното не е лесно, но лека полека ентусиастите се справят. Техни мотори започват да печелят състезания и популярност, намират си дистрибутори и само три години по-късно се местят в малка нова фабрика. Не след дълго мотоциклетизмът набира такава популярност, че те започват да издават и списание – „Ентусиастът” (The Enthusiast). В интерес на истината това се оказва най-дълго издаваното списание за мотоциклетизъм.

Само за 17 години Harley-Davidson се превръща в е най-големият производител на мотори в света. Имат дистрибутори по целия свят. Печелят безброй състезания, произвеждат общо над 100 000 мотоциклета за армията по време на двете световни войни. Техни машини се използват и от американските полицейски управления. След 1953 г., когато конкурентния Индиан (Hendee Manufacturing) фалира, те се превръщат в монополист на американския пазар за мотори.

Българите сме оставили следа и в това велико творение – нашенец е конструирал рамите на първите мотори „Харлей Дейвидсън“ в началото на XX век. Димитър Дичев работел в завода, когато марката набира скорост и се превръща в символ на свободния дух. Стремежът към по-високи скорости подтиква компанията да разработи много мощен двигател. Така се ражда знаменитият V-Twin, който е първа стъпка към легендата „Харли“. Дичев бил на почит – поверяват му да прави и усъвършенства рамите на моторите.

„Още тогава в „Харлей Дейвидсън“ всеки материал влаган в машините, се проверявал на рентген за евентуални шупли“, разказва внукът му Методи Михайлов.

Любопитно е, че японската мотоциклетна индустрия се е появила благодарение на Harley-Davidson – те са предоставили свои лицензирани чертежи, инструменти и дори машини на японската компания Sankyo. Резултатът е бил мотоциклета Rikuo (1935г.)

Мотор и моторист винаги са били асоциирани с мъжкото кожено яке. Малко известен е факта, че след края на Втората световна война, именно „Харлей Дейвидсън“ започват производството на това, което ще се превърне в емблема на мотористите и лошите момчета по целия свят – черното кожено яке.

А какво ли ще ни предложи бъдещето на моторите? Това не ни интересува особено в детайли, стига мотоциклетите да са все така яки, мощни и лоши – така ние винаги ще ги обичаме.

И като всяка легенда и HD си имат вече музей. В Милуоки – родното място на „Харлей Дейвидсън“, отвори врати музей на легендарната марка мотори. Комплексът е от три сгради, свързани с остъклени мостове, за да имитират популярното сред феновете скачване на части от мотора в зрелищни триколки. В него са вложени $75 млн. с надеждата годишно да привлича до 300 хиляди гости. Той е издигнат от стомана и тухли, за да не се отличава от индустриалния дух на завода, бляскавия вид на бранда и превърналата се в химн песен Born to Be Wild.

Целта на създателите е почитателите на марката да се събират и обменят информация, впечатления и идеи. На огромния паркинг, оформен на мястото на старата фабрика, могат плътно да се подредят до 15 хиляди мотора. Експозицията проследява финансовите и технологични постижения на компанията, както и демонстрира някои от най-екстравагантните и уникални модели.

Силва Коен



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*