Скутерът отдавна се е доказал като един от най-практичните начини за придвижване в градски условия. Нещо повече – в държавите с целогодишен топъл климат, той се е наложил като масов транспорт. Лек, удобен, практичен, лесен за поддръжка, с нисък разход на гориво и ниски експлоатационни разходи… Дълго можем да изброяваме предимствата на скутера пред останалите транспортни средства.
Повечето големи мотоциклетни компании отдавна са осъзнали пазарния потенциал в тази ниша и имат сериозни традиции в областта. Германците от BMW обаче пренебрегваха този сегмент. Но досега! Всъщност през периода 2000-2003 г. направиха плах опит в тази насока с модела C1, който представляваше скутер със 125-кубиков двигател и… покрив. Той обаче не се хареса на потребителите и поради ниски продажби, производството му бе преустановено.
Концепцията
През 2010 г., пак на изложението в Милано, BMW представиха концептуален модел на скутер, който привлече вниманието на журналисти и посетители, като загатна, че баварците обмислят сериозно да се захванат с разработването на подобен проект. Моделът се казваше Concept C и ето че година по-късно немският концерн представи не един, а два готови серийни модела, базирани на него – C 650 GT и C 600 Sport.
Както личи от означенията – това са макси скутери. Основната идея на BMW е двата модела да съчетават практичността и комфорта на скутерите с мощността и възможността за висока скорост на мотоциклетите. C 600 Sport е по-динамичния модел, с по-агресивен дизайн и като цяло е насочен към по-младата аудитория. Той е и моделът, който е заимствал повече от впечатляващия Concept C. Другият – C 650 GT, е по-балансиран, с по-умерен дизайн, по-комфортна седалка и по-високо ветрово стъкло. Целта му е не само да предложи практично градско придвижване, но да може да се използва и за извънградски разходки и дори за по-дълги туристически пътувания. Нивото на комфорт за водача и пътника спокойно може да съперничи на това при туристическите мотоциклети. И то не само на BMW!
Мощност и скорост
И двата модела са оборудвани с 647-кубиков DOHC, паралелен, двуцилиндров двигател с директно впръскване на горивото. Цилиндрите са под ъгъл 70 градуса, за да се постигне по-нисък център на масата. Максималната мощност на агрегата е 60 к.с. при 7500 об/мин, което осигурява повече от добри динамични характеристики на скутерите – ускорение от 0-100 км/ч за 7,1 и 7,5 сек. съответно за Sport и GT, и максимална скорост 175 км/ч. Трансмисията е типична за скутер – автоматична CVT, а задното колело получава мощност чрез верига, затворена и потопена в маслена баня.
С подобна максимална скорост, скутерът се нуждае от сериозна стабилност. От BMW са се погрижили за това, като са поставили нетипични за този клас, големи колела и гуми – 120/70/15 предни и 160/60/15 задни. Рамата също е солидна и е съставена основно от алуминиеви ферми. Задното окачване е с единично алуминиево рамо и един амортисьор, а предното е с ъгъл 25.4 градуса и с обърната вилка. Диаметърът на тръбите е 40 мм, което отново е нетипично много за скутер, а ходът й е 92 мм.
Спирачки за отличници
Както може да се очаква от BMW, и двата модела са снабдени с ABS като стандартно оборудване. Използвана е и конфигурация от три спирачни диска, два отпред и един отзад, всички с диаметър 270 мм и двубутални спирачни апарати. По отношение на спирачките, баварците никога не правят компромиси. В случая дори са разработили иновативна паркинг-спирачка, която решава един често срещан проблем при скутерите – потегляне, както са си на стъпенка. Това се дължи на CVT предавателната кутия и от него страдат доста скутеристи. Немските инженери са решили проблема, като са добавили втори спирачен апарат на задното колело, който се активира автоматично, когато стъпенката е спусната.
Контролните уреди са едни и същи за двата мотопеда. Аналоговият скоростомер е съчетан с голям LCD информационен дисплей, на който се показват данни за нивото на горивото в 16-литровия резервоар, текущия разход на гориво, ниво на маслото и тахометър. Скутерите разполагат и с електрически контакт (тип автомобилна запалка), в който може да се включи навигация, телефон, подгряващо одеало за краката, а защо не и антирадар. Той никак не е излишен при скоростта, която са способни да развият C 600 Sport и C 650 GT. BMW са предвидили сериозен 588-ватов генератор в макси скутерите си, за да има достатъчно захранване за мощните нагреватели на ръкохватките и седалката, които се предлагат като опция. В допълнение към двата режима на работа на подгряванията – силен и слаб, е добавен трети, автоматичен режим, който регулира мощността на нагряване в зависимост от температурата на въздуха и скоростта на мотора.
C 650 GT vs. C 600 Sport
Дотук говорихме за еднаквите неща при двата модела. Да разгледаме и различията. C 650 GT е предназначен да осигури комфорт при по-дълги преходи. За целта седалката му е по-широка и е с регулируема облегалка за водача. Спойлерите са по-големи, а също и ветровото стъкло, което се регулира електрически. Позицията на водача е максимално удобна, което се дължи и на високото и широко кормило. Туринг скутерът има и солиден „багажник“ под седалката си с обем 60 л, което е достатъчно за два full face шлема. Полезна „екстра“ са и специалните спойлери, които при горещо време могат да бъдат насочени към моториста, за да го охлаждат.
По-спортният от двата модела е с по-малки спойлери, по-малко, ръчно регулируемо ветрово стъкло и по-агресивна позиция на ездача. Опашката е по-къса и по-тясна, подобна на спортен мотоциклет, а пространството отдолу не стига за два шлема. Проблемът обаче е решен чрез багажно отделение flex case, което се „разтяга“. За целта е нужно само мотопедът да е с изгасен двигател.
BMW на практика дебютират в този сегмент, но излизат с предложения, които едва ли не заемат лидерска позиция в класа още с появата си. Същото се случи неотдавна със суперспортния S1000 RR. Какво друго може да направим, освен да пожелаем успех на скутерите на BMW и да следим евентуалното им развитие след 1-2 години, ако продажбите им задоволят немския мениджмънт.
Технически характеристики
C 600 Sport | C 650 GT | |
Двигател | 2-цилиндров, 4-тактов, течно охлаждане, DOHC с по 4 клапана на цилиндър | |
Работен обем | 647 куб. см. | |
Макс. мощност | 44 кВ (60 к.с.) при 7500 об/мин | |
Макс. въртящ момент | 66 Нм при 6000 об/мин | |
Диаметър и ход на буталото | 79 х 66 мм | |
Степен на сгъстяване | 11.6:1 | |
Горивна система | BMS-E електронно впръскване | |
Стартер | Електрически | |
Трансмисия | CVT (автоматична) с центробежен съединител главно предаване – верига в маслена баня | |
Рама | алуминиева | |
Предно окачване | Обърната вилка, диаметър 40 мм | |
Задно окачване | Единично алуминиево рамо | |
Предни спирачки | 2 стоманени диска с диам. 270 мм, ABS | |
Задни спирачки | Стоманен диск с диам. 270 мм, ABS | |
Предни колела | Стоманена джанта със спици, 15M/C x MT3.50 | |
Задни колела | Стоманена джанта със спици, 15M/C x MT4.50 | |
Дължина | 2155 мм | 2218 мм |
Широчина | 877 мм | 916 мм |
Междуосие | 1591 мм | |
Височина на седалката | 810 мм | 780 мм |
Тегло (с флуидите) | 249 кг | 261 кг |
Обем на разервоара | 16 л |
източник: motoclub.bg