Първия сняг бележи края на мото сезона за повечето от нас. В следващите няколко месеца феновете на двуколесните возила се отдават на спомени и мечти, а любимата машина „заспива зимен сън”. Ето как трябва да я подготвим за това.
1. Намерете подходящо място за съхраняване на мотоциклетът
Добре е мястото да бъде избрано предварително, преди започване на самото зазимяване. По такъв начин ще избегнете неудобството и проблемите, които биха могли да изникнат. Мястото е добре да бъде с такъв размер, че да имате възможност да маневрирате спокойно със и около моторът, за да може всяко действие да бъде максимално удобно и безпрепятствено. Също така е хубаво то да бъде на закрито и температурата в него да не е минусова.
2. Подготовка за зазимяването
Следващото нещо, което трябва да направите е да покарате мотора и да го заредите с гориво преди да го оставите да си почива през зимата. Препоръчително е да го покарате поне 20-30 минути, за да сте сигурни, че е добре загрял, защото това е от особено значение. По обратният път към вкъщи минете през бензиностанция, за да напълните резервоара с гориво. Непосредствено преди самото зареждане не забравяйте да сипете стабилизатор за гориво (който не е скъп и може да закупите от предпочитаният от вас авто/мото магазин), защото това е от особена важност. Ако преди зареждането забравите да го добавите, то може да направите това и на мястото където ще зазимявате байка, но тогава трябва да го оставите да поработи известно време, за да успее да реагира стабилизаторът и да се разпространи по цялата горивна система. Стабилизирането на горивото е може би е най-важното нещо, което трябва да се направи когато се зазимява мотора. Бензинът представлява смес от много различни съставки. С течение на времето по-летливите съставки ще се изпарят, оставяйки тежка утайка под формата на лепкава каша, която ще задръсти карбураторите. Стабилизатора предотвратява това.
3. Смяна на маслото
След като сте изпълните стъпка номер 2 е време да преминем към смяната на маслото. Направете тази процедура докато морът е още топъл, защото по този начин маслото ще се източи по-добре, което гарантира по-добре изчистване на насъбраните боклуци и утайки. Използвайте ЕВТИНО масло при тази смяна (по-надолу ще стане ясно защо). При всяка такава смяна на маслото трябва да се смени и масленият филтър. Това вероятно е второто по важност действие при зазимяването и евентуално единственото, което ще доведе до перманентни повреди, ако бъде пропуснато. След като смените маслото запалете двигателя отново и го оставете да поработи малко, за да се разпредели новото масло и да обере каквото е останало от старото, като това се прави само, ако двигателят е все още топъл, а ако вече е изстинал пропуснете тази стъпка.
4. Измиване на мотоциклета
След като сте преминали през предните стъпки следва изминаване на мотоциклета. Измийте го добре, без да пропускате дребните и труднодостъпни места. След като сте приключили старателното измиване на целият мотор го подсушете също толкова старателно и внимателно. Това ще гарантира защита от ръжди и други неприятни за нас и машините ни повреди.
5. Позициониране на мотора
След като сте измили и подсушили мотоциклета трябва да го поставите (по възможност) на стойка, така че и предното и задното окачване да се максимално разпънати, а гумите да са над земята (може и с милиметри, не е нужно и не е препоръчително да е на високо, заради риска от падане). При невъзможност да повдигнете мотора така – не се притеснявайте, просто трябва да имате на ум, че ще е необходимо, ако моторът ви седи на стойката си да променяте положението на гумите периодично, за да не се получат деформации и от притискането им само в една позиция.
6. Тапи и смазване
След като ауспуха се е охладил (но желателно докато двигателя е още топъл), впръскайте в него малко от вълшебното WD40. След това закрийте края му с тапа или нещо, което би свършило същата работа, за да не предотвратите навлизане на нежелани неща там. Уверете се, че сте го уплътнили добре.
По същия начин покрийте и отворите за снабдяване с въздух.
Смажете веригата – препоръчваме ви да направите това с тънък слой машинно масло, а не с традиционните препарати, които използваме при каране.
Спрете горивото от резервоара към двигателя с кранчето и се уверете, че не пропуска, за да се избегнат неприятностите, които би създал един евентуален теч.
7. Сваляне на акумулатора
Моторът няма нужда от акумулатора, докато спи зимния си сън. Затова свалете го, вземете го вкъщи и го дръжте зареден. В акумулатора има вода, а водата се разширява, когато замръзне. Ако стане достатъчно студено, разтвора от вода и киселина може да замръзне и така да спука кутията на акумулатора при разширяването. По-късно, когато времето се затопли, разтвора ще се разтопи и ще се разтече по мотора! Ако ще съхранявате мотора на място, където температурите няма да падат под нулата, не е нужно да сваляте акумулатора, освен в случай, че искате да го почистите. Въпреки това не пропускайте да го държите зареден. Ако акумулаторът е запечатан и не изисква поддръжка, проверявайте периодично нивото на електролита вътре, за да се уверите, че всичко е наред. Ако нивото е ниско, долейте само дестилирана вода до необходимото ниво.
8. Покриване на мотора
Когато всичко останало е готово ви остава само да покриете мотора с подходящо за целта покривало и да го оставите да „спи“ за през зимата. Препоръчително е да покриете мотоциклета възможно най-плътно и най-цялостно, за да се избегне влизане на влага под него. Изключително важно е преди да покриете машината си тя да е добре подсушена. В противен случай влагата ще си остане под покривалото и рискувате при откриването за началото на новият сезон да получите неприятна ръждива изненада!!!
Успех на всички със зазимяването на моторите им дано мине безпроблемно и приятно с това ръководство.