Мотоциклетът ZX-10R на Kawasaki предизвиква мисли за рев, мощ и управление, най-подходящи за писта. Въпреки че това може би беше подходящо за оригиналният модел от 2004г., то следващите модели се развиха до точката, в която ZX-10R се считаше за достоен на пътя супербайк, но не и адекватна конкуренция на най-новите Blade, гъчканата с техника R1-ца и BMW S1000 RR.
Kawasaki ZX-10R за 2011г. е мотоциклетът, който ще промени това виждане. Той е първият до момента японски мотор, който се появява, за да се бори с предизвикалият фурор байк на BMW и на базата на впечатленията, които Kawasaki ZX-10R остави у нас след първото тест каране, то превъзходният му баланс между управление, спиране, ефективно използване на мощността и приличното окачване, го правят шосеен мотор по-добър от този на BMW. А що се отнася до карането на писта – 198кг-та Нинджа има най-доброто съотношение между мощност и тегло, а карането му не е толкова напрегнато като при BMW-то, което допада стилово на много повече мотористи. Добро попадение, Kawasaki.
Двигател
Японският производител твърди, че ZX-10R генерира 197,3 конски сили на коляновия вал при 112Nm въртящ момент, с линейно предаване на двете към задната гума. И точно така се усеща при каране. Мотоциклетът има много добро поведение при ниски обороти, ускорявайки плавно без никакви проблеми, а на писта при високи обороти, представянето му е не по-малко впечатляващо. Точно частта между двете е тази, която мотористите ще използват най-често при шосейно каране и от показаното по време на обиколките на пистата, на ZX-10R не му липсва нищо и в този сектор.
Както се очакваше, моторът е изцяло нов, с по-високо разположена скоростна кутия, за да се намали размера и да се централизира тежестта, а между цилиндрите и манивелата има 2 милиметра разстояние, за да се редуцират силите на натиск и да се позволи използването на по-малки и по-леки бутала. Втори балансиращ вал свежда нивото на вибрациите до минимум, чак до обороти близки до максималните. По-голямата инжекционна система се грижи за това, моторът да не губи мощност и на най-високите си обороти. Фабричната изработка на ауспусите е зашеметяваща (качеството на изработката), като единственото което липсва са добри тунинг части, които биха придали още по-откачен вид.
Каране и управление
Предната вилка е оборудвана с чифт Showa 43mm USD Big Piston. Техническите предимства на тези красавици са, че позволяват активни действия със спирачките, като не ограничават възможността за лягане в завоите и добрата връзка с пътя. В задната част има „хоризонтално“ монтиран амортисьор, който не е съвсем съвсем хоризонтален, но той, заедно със свръзките са монтирани над шарнира. Това е хитра система, която работи безотказно – необходими са само минимални промени в настройките на амортисьора за максимално добро представяне на мотоциклета на пистата.
Крайният резултат е мотор, чието управление ни връща назад в началото на 90-те години до машините използвани в Световния супрбайк шампионат ZX и ZX-R 750cc, където стабилността на предницата се чувства превъзходно и не се изисква никакво усилие за промяна на посоката.
Оборудване
Хоризонтално монтиран амортисьор: проверен. Showa BPF вилка: проверена. LED тахометър: проверен. Табло, което визуализира информация за пътя подобно на състезание: проверено. Спортна ABS функция на ABS-а(!!!): проверена. Мощен, но лесен за контрол двигател: проверен. Вълнообразни дискове: проверени. Стъпенки с променлива височина: проверена. Тракшън контрол: проверен х 3.
Тракшън контрол системата на Kawasaki е зашеметяваща. Тя разчита на синхронизирането на предната и задната гума според оборотите, позицията на газта, избраната предавка и други сензори, за да предвиди евентуалното приплъзване на гумата и да промени настройките на възпламеняване на горивната смес, за да балансира ускорението при загуба на сцепление. Сменяеми режими на мощността са достъпни чрез бутон монтиран на кормилото, но повече мощност може да бъде доставена незабавно при нужда в зависимост с позицията на газта т.е. при пълна газ.
Качество и издръжливост
Въпреки че моторът все още е във фаза на предварително производство, всички панели си пасват перфектно. Аеродинамичната слюда без допълнително захващане е гениална, макар че може да бъде неудобно малка за по-високите мотористи. Всичко по Нинджата работи перфектно. Дори предната спирачка отказа да се предаде след няколко повторения на спирания от 270 км/ч – нещо, което първите собственици на ZX-10R ще оценят високо.
Стойност
Цената на 2011 Kawasaki ZX-10R го поставя комфортно след BMW с 1 паунд. Да, цял паунд. И ако се доближава по представяне толкова близко до BMW, колкото ние смятаме, тогава цената е добра. Разбира се 11 699 паунда са много пари –и още 1000 паунда за версията с ABS (която добавя 3кг) -но това е цената, която ще трябва да платим за елитен мотоциклет. От Kawasaki спретнато обобщиха, че в ZX-10R има такива иновации (спортна ABS, ревизиран монтаж на цилиндрите и т.н.), които ще бъдат използвани и в други бъдещи модели , но на по-ниска цена.
История на модела
2004-2006: представяне на ZX-10R C1H
2006-2008: ревизиран модел ZX-10R D6F
2008-2010: ревизиран модел ZX-10R E8F
2011: изцяло нов модел!
Други версии
2011: ZX-10R ABS (£12,962)