Звукът на мотора не е случайност, а истински инженерен проект

Звукът на мотора не е случайност, а истински инженерен проект

Мотоциклетите Harley-Davidson са световно известни с характерния си боботещ звук. Бихме разпознали Harley от километри само по звука. Всичко това е валидно за моторите на BMW и Ducati.

Знаете ли, че звука е специално проектиран? В миналото инженерите и дизайнерите първо са завършвали двигателите, а чак тогава рамата и всичко останало – тогава звукът идвал от самосебе си. Единственото, което имало значение, когато ставало дума за звука било, дали той се вписва в легалните норми.

Ако звукът не бил особено добър, инженерите модифицирали тръбите на ауспуха. Harley-Davidson обаче искали още. Те продължили изследването си и открили, че хората всъщност харесвали характерния им звук, така че те решили да го приложат на всичките си модели мотоциклети. През 90-те години компанията дори се опитала да патентова звука и макар всеобщата заблуда – опитът им останал неуспешен.

Звукът на мотора не е случайност, а истински инженерен проект 01

Тези тестове се оказали особено важни и довели до проявата на нова професия в мотоциклетната индустрия, а именно акустичен дизайнер. Почти всичко (ако не и всички) мото производители имат поне един такъв в компанията си. Тяхната работа е да се погрижат, когато запалите машината си, тя да не звучи като „патица с настинка”. Нищо не влияе толкова зле на един моторист, колкото слаб звук при запалването на двигателя.

BMW например имат изграден специален въздушен тунел, който генерира въздушен поток със скорост 200 км/ч., но е абсолютно безшумен. Това позволява на инженерите да измерят и анализират звука, идващ от двигателя, ауспуха и рамата на мотоциклета. Специално внимание се обръща и на вибрациите на различните части на мотора, за да са сигурни, че те няма да нарушат мелодията на байка. Тестов манекен е поставен върху мотора, който чува всичко, което и истински моторист би чул. Този звук е записан и анализиран за бъдещи подобрения.

Звукът на мотора не е случайност, а истински инженерен проект 02Звукът на мотоциклета идва от три различни части – въздушния поток, шума на двигателя и ауспуха. Останалите части на мотоциклета могат да повлияят негативно на проектирания звук (като сухия съединител например).

Следващия път, когато се качите на мотоциклета си и се наслаждавате на звука от двигателя на любимата ви машина (особено в тунел), помнете, че този звук не е случаен.

Всичко това се губи и е напълно неприложимо за момента при електрическите мотори, освен ако нямате CD плейър, за да си докарате желания звук.

Сходни публикации

title="Ducati EXPO 2015 в България"
Ducati EXPO 2015 в България
Кой с какво на мотосалон София 2015
Капитан Америка представи новият Harley-Davidson Street™ 750
Harley-Davidson Street™ 750
Harley-Davidson Road Glide за 2015 г. се появява с гръм и трясък


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*