Основни факти за мотора в резонанс!

Основни факти за мотора в резонанс!

Резонансът е физично явление, при което амплитудата на принудените трептения рязко се увеличава, когато честотата на трептене на външен източник стане близка до собствената честота на трептене на дадено тяло. В случая това е предница на мотоциклет. Обикновено резонансът се случва при спускане на предната гума накриво след вдигане на предна гума или при преминаване на неравности. Мотоциклетът се опитва да се стабилизира сам и когато честотата на въртене на предницата наляво-надясно е близка до честотата на двигателя и т.н. трептенията се усилват.

Чували съм иначе образовани мотористи да дават съвет на начинаещите как да се справят с резонанса. Повечето пъти звучи като „Просто дай газ и вдигни предницата от земята. Това ще спре трептенията.”

Този съвет всъщност ще ви вкара в сериозни беди – по-сериозни, отколкото в началото на резонанса. От самото определение на физичното явление е явно, че се прилага определена сила едновременно с друга сила. Това увеличава амплитудата на трептенето с всеки изминал мах. Първия път е ОК, втория – малко по-силно, на третия, максимум четвъртия захапвате асфалта.

Производителите предлагат два варианта за предотвратяване на резонанс – демпфери. Тяхната задача е да убият именно този резонанс и да предотвратят падане. Някои търговци твърдят, че целта на демпфера е да предотврати тресенето на предницата. ГЛУПОСТИ! Ако предницата ви тресе при каквато и да е скорост значи нещо не е наред с окачването.

Ако демпфера ви е слаб или ненастроен, тогава той не може да обира трептенията (и да убива хармоничното усилване) на предницата.

Що се отнася до това, което трябва да правите в случай на резонанс – НИКОГА не е подходящо или безопасно да вдигате предна гума. Вместо това трябва да държите здраво кормилото и да опитате да оберете трептенията с ръцете си и да стиснете предната спирачка.

Задача номер 1 докато сте на мотора, е да го държите под постоянен контрол.

За тези, търсещи съвет – наистина ли смятате, че ако моторът ви е извън контрол е резонно да увеличавате скоростта? Да карате на задна гума? Не ви ли се струва, че щом неравност на пътя ви изкарва от контрол, то като спуснете предната гума, ще се получи още по-зле? Какъв е шансът отново да изпаднете в резонанс, само че с по-висока скорост?

Трябва да нарушите хармонията на трептенията. Стегнете ръцете си, ако можете, за да промените геометрията на предницата. Натиснете спирачките – така амортисьорите ще се свият и ще се промени геометрията на предницата, освен това, ако падането е неизбежно ще се случи с по-ниска скорост.

Сходни публикации

title="Рали "Дакар 2014": Спасиха гол и безпомощен мотоциклетист (видео)"
Рали „Дакар 2014“: Спасиха гол и безпомощен мотоциклетист (видео)
Какво е да караш мотор с 289 км/ч на 1 януари сутринта (видео)
Снежна буря подхвърля пешеходци между колите в Сибир (видео)
Овен vs. моторист – Видео
Pulsar! Bajaj Pulsar! – реклама в стил Джеймс Бонд

  1. Емилов каза:

    Здравейте, нямам толкова опит като колегата от горният пост, ще ви разкажа една реална ситуация и как се измъкнах от нея.
    Намирам се на Цариградско шосе и скоростта е около 12*Км/ч, засича ме автомобил от бързата лента преминава рязко в средна лента. Нямам друг избор и минавам в Бус лентата, в която има сериозни вдлъбнатини(коловози) от преминаващите рейсове. Поради наклонът ми, неравностите и изведнъж излязлото сериозно възвишение в асфалта, моторът подскача.След приземяването предната гума влиза в резонанс. Това което ме спаси са и двете неща, които се споменават в статията.
    Инстинктивно стегнах ръцете в лактите и завъртях газта. Моторът постепенно се успокои и аз си отдъхнах.
    Не мога да кажа на никого как да кара, защото всяка една ситуация е уникална сама по себе си. Това, което дам като съвет е, опитайте се в градски условия да редуцирате скоростта и никога не карайте в бус лентата! 😉

  2. Ангел каза:

    Аз съм на шейсет и още карам (карам, а не се возя:) мотор.
    За дългата ми практика съм изпадал в резонанс десетки пъти, но три от тях ми спряха дъха… кормилото удари на метал, в крайния ограничител … и то при висока скорост.
    Всички подобни случки са ставали при яка газ, когато предницата олеква, дори отлепва в комбинация с неравност или в завой.
    Въпреки това предпочитам да карам без демпфер. Направил съм този свой избор, да се лиша от това полезно устройство, защото в някои случаи се явява пречка. Демпферът е чудесно решение за стандартните ситуации, но за съжаление в практиката се случват и нестандартни.
    Специално създадох една такава и я заснех с камера. В конкретния случай ако имах демпфер, той би ми попречи да се извадя от ситуацията.

    http://www.youtube.com/watch?v=7bKOmbUEJb4&list=UUL5Y_VS3FI7nVETFkhPtplA

    За съжаление демпферите не са достатъчно умни, за да разберат от къде идва въздействието, дали от предницата или от моториста. Те просто не допускат резки промени в кормилото.
    ……
    И още нещо полезно, което се вижда в клипа и което искам да коментирам. Лесно е да поднесе моторът, малко повече газ в дъга и готово, трудното е да го извадите от това състояние.
    Освен бързата и прецизна работа с кормилото, много важна е и работата с газта.
    Ако мотористът се уплаши и върне рязко газта се получава „ножка“ и той ще бъде хвърлен, като от див кон.
    Успоредно с наместването на кормилото, оборотите трябва да се върнат прецизно до стойностите от преди поднасянето, в случая 3000, нито повече, нито по-малко. Тези обороти съответстват на скоростта.
    Решението да карам без демпфер е доста рисковано и изисква непрекъснато да си нащрек:), затова съм се ориентирал към по-тежки мотори спорт-тур, където резонансът е голяма рядкост.
    Моят съвет е ако карате силни, бързи, спортни мотори и особено ако са късо шаси…. и нямате голям опит – задължително карайте с демпфер…, но имайте едно наум. В нестандартна ситуация би попречил вашата бърза реакция.
    Безаварийно каране.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

*