
Махаме се от пътя!
Ако сме на мотоциклета си и имаме някакви подозрения, че имаме спукана гума, времето е от съществено значение: първият ни приоритет е да отбием и да се изтеглим по най-безопасния начин от движението.
Използвайки спирачките можем да изгубим контрол, така че тртябва да направим внимателна маневра със здрав захват на кормилото. Избягваме спирането със спирачките докато не сме на по-ниска скорост. Ако сме сигурни коя от гумите е изпуснала, спираме със другата спирачка леко и постепенно.
Някои мотоциклети имат свързани спирачки, така че трябва да го имаме в предвид, когато използваме спирачките, тъй като това може да увеличи спирачното налягане на двете колела.
Спукването на гума може да бъде причинено от редица фактори, включително и влажно време (което смазва острите предмети и им позволчва да проникнат по-лесно в гумата, висококачествени гуми (които са по-лепкави и са склонни да привличат повече чужди обекти).
Много от спукванията са причинени от каране на мотоциклета с ниско налягане на гумите. Налягането на гумите – необходимо е да се следи то да отговаря на предписанието от производителя на мотоциклета. Налягането на гумите се предписва от производителя при различни условия, но не трябва да се допуска повече от 0,5 atm разлика от предписаното. Налягането се посочва при различно натоварване на мотоциклета и при движение по магистрала. При недостатъчно налягане на гумите се получава бързо износване в двата края на протектора. При пренапомпване гумите се износват бързо по средата на протектора.
Трябва да следим тези предписания, за да избегнем неприятните моменти.
Комплектът за ремонт
Един от начините да се справим със спукана гума, особено ако сме сами, е да си я оправим сами. Комплектите за ремонт са относително лесни за употреба. Можем да ги намерим под седалката или в рамата на мотоциклета.
Някои гуми са повредени безвъзвратно, но си струва да опитаме, особено ако сме далеч от цивилизацията и нямаме особено голям избор, а както добре знаем е трудно да возим със себе си резервна такава.
Сгъстеният въздух
Сгъстеният въздух не е задължително да реши проблема със спуканата гума, но със сигурност може да спаси положението ако имаме бавно изтичане.
Резервна гума няма как да име на разположение, но няма проблем да държим някъде една малка бутилка с въздух под налягане. Това може да ни реши проблема с бензиностанциите, които не винаги разполагат с агрегат, който да ни помогне да следим налягането на байка си.
Добре ли е да използваме спрей за аварийно помпане на гуми?
Това е вискозен материал, който се пръска във вътрешността на гумата и започва да действа като лепило.
Това алтернативно решение е спорно – някои се кълнат в него, други моментално могат да отбележат своите аргументи против използването му. Ние вярваме, че всеки един моторист може да прецени дадената ситуация и ще вземе правилното решение. Трябва да отбележим, че ако сме блокирани далеч от всякаква помощ, това може би е единствената ни възможност да се придвижим, за да извършим по-стойностен ремонт.
Ще си научим ли урока за следващия път?
Въпреки, че понякога няма как да избегнем спукването на гума, то със сигурност има начини да сме подготвени за такъв инцидентен случай. Като за начало не трябва да забравяме да проверяваме редовно нивото на налягането на гумата.
Може да се подготвим и с комплект за смяна на спукани гуми, които да използваме в подходящия момент.
Спрея е уникално решение за спукани гуми с малка дупка! Аз го ползвам от 20 г. и ме е спасявал десетки пъти! Винаги си нося в колата и на велосипеда! Мега яко е !