За всеки е ясно, че това упражнение обикновено трябва да се извършва на всеки 6 месеца или 5 000 километра, като водещия показател са изминатите километри. Смяната на маслото е един от най-лесните и ефективни начини да удължите живота на мотоциклета си. Препоръчаме това да се случва в сервиз, но ако искате да се пробвате сами, следвайте нашите съвети.
Стъпка 1: Подготвяне на необходимите инструменти и откриване на двигателя
Преди да започнем, трябва да сме сигурни, че имаме следните инструменти:
– шестограм или отверка (за премахване на спойлерите, ако е необходимо)
– ключ за маслен филтър (за премахване на масления филтър)
– чифт тънки клещи, в случай, че капачката на масления пълнител е труднодостъпна
– регулируема тресчотка
– подходяща гарнитура за вашата пробка
– чисти парцали
– препоръчано от производителя масло за двигателя
– нов, одобрен от производителя маслен филтър
– фуния
Ако е необходимо, отстраняваме спойлерите или пластмасите, които блокират достъпа до двигателя.
Ако пластмасите обграждат двигателя, който се нуждае от смяна на маслото, ще трябва да я премахнем. Не се притеснявайте, това е по-лесно, отколкото звучи.
Мотоциклетите често са оборудвани с малък комплект инструменти под седалките, но ако няма, намираме собствен и избираме съответната отверка или шестограм, за да развием болтовете, които задържат спойлерите към рамата.
Не забравяйте, че трябва да запазим всички скрепителни елементи като скоби и болтове заедно и на сигурно място, докато не стане време да сложим всичко обратно. Внимание! Ако останат укрепителни елементи, това означава, че сте пропуснали нещо.
Стъпка 2: Отвъртане на капачката на двигателя
Преди източването на маслото в двигателя, ще трябва да отвъртим капачката на маслото.
Ако капачката на двигателя е труднодостъпна или е прекалено затегната, може да използваме клещите, тип човки.
Стъпка 3: Премахване на пробката
Поставяме някакъв съд под двигателя и използваме тресчотката, за да премахнем пробката, която се намира от долната страна на двигателя.
Бъдете внимателни, защото маслото може да е все още топло и може да се разлее.
ВАЖНО: Уверете се, че ще изхвърлите отработеното масло на квалифицирано за рециклиране на опасни отпадъци място.
Стъпка 4: Премахване и заменяне на гарнитурата
Гарнитурата е алуминиев или меден диск, който е предназначен да се деформира под налягане, който помага на източването от пробката. Тази част трябва да бъде заменена след всяка смяна на маслото.
Стъпка 5: Почистване на пробката
Върхът на пробката обикновено е магнитен с цел привличане на метални частички, изхвърлени от двигателя. Ако попаднат парчета по ръба на пробката не се паникьосвайте, може просто да ги забършете с чиста кърпа.
Стъпка 6: Премахване на масления филтър
Въпреки, че маслото продължава да се отцежда, развиваме масления филтър с помощта на инструмента за премахване на филтъра.
След като филтъра е премахнат, проверяваме дали е паднал също и О-пръстена на филтъра.
Стъпка 7: Премахване и почистване на пластмасовия мрежест филтър
За да премахнем големите частици, развиваме и отстраняваме пластмасовия мрежест филтър от страна на двигателя. Почистваме внимателно с чиста кърпа всички части.
Стъпка 8: Смазване на О-пръстена на новия филтър и поставянето му на двигателя.
Всеки нов маслен филтър се предлага с О-пръстен, който гарантира, че ще прилепне плътно към филтъра. Моторното масло по този начин се разстила около горната му повърхност като го запечатва.
След това с ръка затягаме винта на новия филтър в двигателя.
Не използвайте какъвто и да е инструмент за тази част, тъй като лесно може да го затегнете прекалено филтъра и ще навредите на О-пръстена.
Стъпка 9: Смяна на маслото – смяна на пробката и пластмасовия мрежест филтър, наливане на маслото
След като старото масло се е изцедило напълно, което трябва да отнеме няколко минути, използваме чиста кърпа, за да почистим отвора от който се е стичало маслото, както и отвора на мрежестия филтър. Завиваме пробката и пластмасовия мрежест филтър обратно.
Използваме ръководството на производителя (или маркировката по двигателя), за да разберем количеството масло, което трябва да се налее. Наливаме около половин литър по-малко като поставим фунията в отвора.
Завиваме капачката за маслото и запалваме двигателя. Нека двигателя поработи около минута.
Стъпка 10: Проверяваме нивото на маслото
След като двигателят е работил на празен ход за около минута и след като е спрян, трябва да изчакаме още около една минута, за да може новото масло да се разпредели в главите на цилиндрите в картера.
Трябва да сме уверени, че мотоциклетът е на подходящото ниво, ако има централна стойка го слагаме на нея. Проверяваме маслото в прозорчето от страната на картера: ако маслото е под средната линия го допълваме така, че да го изравним с нея. Ако вече маслото е на нивото на средната линия е готово – току що сменихме успешно маслото на мотоциклета си!