Първият модел мотоциклет на Yamaha от серията Fazer – FZS600, както и последвалите го модели винаги са представлявали образ на скъп мотор – такъв, с който може да си прекараме забавно навсякъде и по всяко време. Сега обаче се появиха моторите XJ6 и Diversion, които запълват нишата на по-евтиния пазар и дългосрочно се настаниха там след спирането на FZ6 S2 и FZ6 Fazer. Yamaha представя нов мотоциклет – FZ8 и полу голата версия – FZ8 Fazer. Освен че работният капацитет сега е увеличен до 779 куб.см, FZ8 покорява пазара с подобрение в работата на машината, както и с нова рама и шарнир от лята сплав и не много евтина ценова табелка.
Макар да е предназначена главно за мотористите в Европа, където мотоциклетът на Kawasaki Z750 владее продажбите, машината на Yamaha има своите заслуги, които трябва да бъдат оценени подобаващо. Например не е толкова стряскащо като да се качиш на 1000 кубиковото чудовище FZ1 1000 – просто всеки може да яхне мотора и да се забавлява. Като цяло мотоциклетът от японския производител заслужава висока оценка, но цената от £7920 оставя голяма дупка за по-евини машини като Kawasaki Z750, Triumph Street Triple и др.
Двигател
Мотоциклетът FZ8 има същия картер като на 1000 кубиковия модел FZ1, но има олекотен колянов вал за по-бърза реакция на двигателя, а размера на цилиндъра е намален, за да се постигне намаляването и на работния обем от 1000 до 779 куб.см. Ходът на буталото остава същия, което дава на FZ8 безпроблемно каране подсилено с безупречна работа на горивото. Заявените 106 кн.с. и 81 Nm въртящ момент не заучат много за днешните стандарти. Все пак, ако искате повече мощност е по-добре да се насочите към FZ1 със 150 кн.с. От друга страна, ако искате да не сваляте усмивките от лицата си и да имате книжка за по-дълго – по-добрият избор е FZ8.
Каране и управление
Моторът Yamaha FZ8 има тип спортно шаси и шарнир. Именно за това остава загадка защо японците не са направили предното окачване да бъде регулируемо, а само задното. Отговорът на марката е, че е по-добре, ако мотористите не променят сами окачването на мотоциклетите си. Отпред возията се усеща наистина мека и плавна особено при спиране. За сметка на това няма особено добро усещане на ездача за предната Bridgestone BT021 гума. Задната не е толкова зле.
Освен окачването, FZ8 е конструиран за лесно управление, използвайки шаси, базирано на онова на FZ1. Щастливият моторист е онзи, който се шмугва измежду колите в натоварения градски трафик като стрела, а FZ8 е Бог в това отношение.
Оборудване
Алуминиевата рама и шарнир са компоненти, с които може да се хвалите – по-голямата част от конкурентните мотори използват стоманена, тръбовидна рама и шарнири. Останалото от мотоциклета е стандартно (буквално). Можем да кажем, че Yamaha FZ8 е смесица от всичко – двигател от FZ1, стопове отново от FZ1, предна гума от XJ, преден фар от XJ6, навигация от FZ (макар и с различен заден фон), предни спирачки на старата R1 и т.н. Новата технология идва от дължината на цилиндрите – 2 и 3 са дълги, а 1 и 4 по-къси. Това е направено с цел да се подобри работата на мотора на средни обороти. Шок! Дори ужас! Колкото и да ни е трудно да повярваме в изпускателната система на FZ8 няма Exup клапа. Вместо нея, тръбите на ауспуха са най-тънките и дълги, отколкото на който и да е мотоциклет Yamaha до сега.
FZ8 Fazer има щастието да има някой друг спойлер повече, което върши прекрасна работа на по-дълги преходи.
Качество и издръжливост
Компактна, стегната, серията FZ идва с дълга история на качество и здравина. Както казахме, моторът е сглобен от различни части на други байкове и винаги има шанс нещо да не издържи. Шансът може да не е голям, но именно това не бихте искали да се случи на новият ви мотор, кола, компютър и т.н.
Цена
Е, стана дума и за цената. £7920 (18 000 лв.) за Yamaha FZ8 си е много. Доказателството е, че има достатъчно голям брой мотоциклети, които предлагат същите, ако не и по-добри характеристики и то за по-малко пари – Suzuki Bandit 1250 за £6099 (13 900 лв.), Aprilia Shiver – £6150 (14 000 лв.) и още други.
История на модела
1998-2004: FZS600 Fazer
2000-2001: FZS600-S Fazer (серия със специална боя)
2003-2007: FZ6 Fazer
2004-2007: FZ6
2007-2010: FZ6 S2
2007-2010: FZ6 Fazer S2
макс. мощност | – 106 кн.с. |
макс. въртящ момент | – 81 Nm |
тегло | – 211 кг. |
височина на седалката | – 815 мм. |
капацитет на резервоара | – 17 литра |
единица за разстояние | – мили |
работен обем | – 779 куб.см. |
характеристики на двигателя | – водно охлаждане, DOHC, 16 клапанен, четиритактов, редови, четирицилиндров. Шест степенна скоростна кутия. |
рама | – лят алуминий – рама и шарнир |
предно окачване | – нерегулируемо |
задно окачване | – не изцяло регулируемо |
предни спирачки | – 310 мм. дискове с 4 бутални спирачни апарати |
задни спирачки | – 267 мм. диск с еднобутален спирачен апарат |
размер на предна гума | – 120/70 x 17 |
размер на задна гума | – 180/55 x 17 |