Преумора и разсеяност са най-честите причини за катастрофа

Преумора и разсеяност са най-честите причини за катастрофа

Девет от десет инцидента с участие на камион са причинени от човешки фактор. Това показва доклад за пътната безопасност и катастрофите в Европа, изготвен от Volvo Trucks. Едва 50% от шофьорите на камиони в Европа си слагат колан, сочи още изследването. Проучването се прави от специализиран екип на компанията вече четиресет години, но за първи път се обявява публично. То се базира на данни, получени от европейски и национални институции във всички 27 страни членки на ЕС, както и на собствени изследвания. Целта е да се идентифицират причините за катастрофите с участие на камиони и съответно да се очертаят мерки за намаляването им и ограничаване на негативните последствия.

“В основата на 90% от катастрофите с участие на камион е човешкият фактор. Например когато един или повече от участниците в инцидента се е разсеял или се е движил с несъобразена скорост,” обяснява Карл Йохан Алмквист, директор пътна и продуктова безопасност във Volvo Trucks.

Според доклада шофирането при употреба на алкохол не е сред водещите причини за пътни инциденти с участие на камиони.  Едва 0,5% от водачите на камиони, участвали в тежки инциденти на пътя са пили преди това. При шофьорите на леки автомобили обаче делът на употребили алкохол е много по-висок – между 15 и 20%.

“В България ситуацията е сходна. Употребилите алкохол шофьори на камиони, участвали в тежки катастрофи през последните няколко години, са под 2%. В същото време при водачите на леки автомобили установените злоупотреби са много повече”, коментира Ина Игнатова, маркетинг мениджър във „Волво България“, които следят отблизо статистиката на национално ниво в рамките на кампанията за пътна безопасност „Малки и големи заедно на пътя“, която се провежда вече трета поредна година.

Според доклада на Volvo Trucks тежкотоварните автомобили участват в 17% от сериозните инциденти на пътя в Европа. При повече от половината от тези катастрофи става въпрос за сблъсък между камиони и коли. В България делът на ПТП с участие на камион е по-нисък, като случаите, в които са виновни големите на пътя са под 8% .

“Анализът на фактите, свързани с пътните инциденти, е изключително ценен, защото ни помага да създадем по-сигурни камиони. Например, през последните години внедрихме много нови решения, които подобряват видимостта, алармират за потенциални проблеми и така привличат вниманието на шофьора, ако нещо не е наред”, обяснява Карл Йохан Амквист и припомня, че една от сериозните крачки напред е създаването на новата активна система за безопасност на Volvo Trucks, която предупреждава шофьорите при опасност от сблъсък и активира автоматично спирачката при нужда.

От Volvo Trucks отчитат, че трябва да се работи още по-активно в посока използване на предпазни колани. Това е мярка, която според изследването на компанията практикуват едва половината от шофьорите на камиони в Европа. Само 5% от загиналите водачи на тежкотоварни автомобили са били с предпазен колан, сочат данните.

“Докато има пострадали в катастрофи, ние няма да се откажем от каузата си за по-безопасни пътища. От една страна като правим все по-сигурни камиони и от друга като се борим за по-отговорно поведение на водачите, каквото е използването на предпазни колани, например. Вярваме и че кампании като „Малки и големи заедно на пътя“ също са важна стъпка в правилната посока, защото насърчават толерантното поведение между различните участници в движението”, допълва Ина Игнатова.

Сходни публикации

title="Мотори борци, самбисти и джудисти"
Мотори борци, самбисти и джудисти
Младеж загина при нелегални състезания с мотоциклети в Атина
Шеф на ФК Ботев Пд катастрофира с мотор в Тайланд
18-годишен издъхна след катастрофа, карал бясно бракуван мотор
Млада жена е ударила мотоциклетист


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*