
Томас Едгар Лорънс е легендарен британски офицер разузнавач, на когото арабите дължат вдъхновението за първата си „пролет“ – събуждане и възраждане, в новата история.
Лорънс организира Арабското въстание срещу Османската империя (1916-1918 г.), завършило с падането на Дамаск. След това се бори за арабска независимост, но неуспешно – Великобритания и Франция си разделят Близкия изток на мандатни територии, които оформят днешните арабски държави там.
Лорънс е известен на поколенията с мемоарите си „Седемте стълба на мъдростта“ и, естествено, с прозвището си Лорънс Арабски.
Той обаче е бил и един от най-страстните почитатели на мотоциклетите. И след края на Първата световна война и на първата битка на Запада за господство в богатите на петрол арабски земи бързо сменя практичните за региона „кораби на пустинята“ – камилите, с „железни коне“.
За около десетилетие (1922-1932 г.) Лорънс се сдобива с 8 мотора, и то не какви да е, а с „ролсройсите на мотоциклетизма“ – „Браф Сюпириър“. Британските машини, носещи името на създателя си Джордж Браф от Нотингам, са били най-мощните и най-бързите за времето си.
Синове на гърма
Лорънс кръщава първия – „Боа“ (от английското Боанерджис за библейското название Воанергес на апостолите Йоан и Яков – Синове на гърма), а всички останали са с „кралски“ имена – от „Джордж I“ до „Джордж VII“.
Цената на последните му два мотора била умопомрачителна за времето си – 170 лири. Тогава толкова е струвала една средно голяма къща в английската провинция. Пресметната през индекса на инфлацията, сумата днес възлиза на около 9100 лири (11 600 евро).
Всички машини на Браф са правени по поръчка и са съобразени с индивидуалния стил на каране на съответния клиент. За дребничкия „арабин“ Лорънс (165 см) например една от модификациите е била по-малко от стандартния размер задно колело – 19 цола.
210 км в час
„Джордж VI“ и „Джордж VII“, произведени съответно през 1929 и 1932 г., са били върховото постижение на Браф. И двете машини са били 1000-кубикови и са развивали 210 км в час.
„Джордж VI“ е бил подарък на Лорънс от приятеля му Джордж Бърнард Шоу, Нобелист за литература. „Джордж VII“ пък е моторът, с който легендарният „арабин“ катастрофира и умира през 1935 г., едва 46-годишен. И двете машини са в частни колекции и според мълвата са бли, и то неколкократно, всички рекорди за цена на мотоциклет. Байкърските блогове в интернет твърдят, че „Джордж VII“ е струвал $ 3,3 млн., а „Джордж VI“ – $ 4 млн.
От около 3000 „Браф Сюпириър“, произведени между 1919 до 1941 г., когато работилницата в Нотингам е почнала да работи за военната промишленост, днес са останали не повече от 1000. Седем от тях са в Топ 20 на най-скъпо продаваните на търг мотоциклети.
„Браф Сюпириър SS100“ от 1929 г. държи втора позиция от 2010 г. с цена 286 хил. лири ($ 465 350), а подобрена версия от 1934 г. на същия модел е на трето място от тази пролет – 242 300 лири ($ 393 400).
Жълт „Циклон“
Най-скъпият продаван на търг мотоциклет е пистовият американски „Циклон“ от 1915 г. Хилавичкият жълт звяр струваше през 2008 г. $ 551 200.
Само 2 мотора в класацията са произведени през XXI век – и двата са пистови „Дукати“. Те бяха продадени в Монако през май т.г. Първият – CS1 от 2010 г., е бил на австралийския ас Кейси Стоунър, а вторият – VR2 от 2011 г., на Валентино Роси. Цените им бяха съответно 251 500 евро ($ 320 хил.) и 245 700 евро ($ 312 500).
За короната на най-скъп мотор може да претендира и дизайнерският „Харли-Дейвидсън“, дело на ученика на Анди Уорхол – Джак Армстронг. За „Космическия звездолет“ от 2010 г. е обявена цена $ 1 млн.