
Hovercraft е съд, който се движи върху въздушна възглавница и може да се движи по всякакви телени – вода, кал, сняг, лед. Това странно возило е Hovercraft, което за първи път се появи по нашите ширини.
Уникалната конструкция на корпуса не позволява да потъне във водата, дори когато е на място, с изгасен двигател. Това возило от марката Vortex бе представено в България от официалния представител на Vortex Services – Автотранссервиз АД. Представители на медиите и много гости имаха възможност да видят чудото, а някои да се повозят или да пробват Vortex в комплекс „Черната котка”.
Hovercraft работи чрез създаване на зона с високо налягане между корпуса на съда и повърхността отдолу. Теоретичните принципи за движение върху въздушна възглавница са разработени от Константин Циолковски през 1926 и 1927 г., но през 1931 г. финландският инженер Тойво Каарио започва проектирането на версия на кораб върху въздушна възглавница и създава първия прототип през 1937 г. Каарио не получил финансиране за изграждане на идеите си, за разлика от Владимир Левков в Русия, който проектрал и изградил редица подобни плавателни съдове.
Идеята за модерния кораб на въздушна възглавница се свързва с името на сър Кристофър Кокеръл, който открива ключовата концепция за дизайна, като изучава въздушната струя под високо налягане в момент, в който тя била нагнетявана в пръстеновидното пространство между две консервни кутии. По-малката кутия била поставена в по – голямата и въздухът се нагнетявал помежду им. Силно впечатление му направил ефектът на повдигане, който създавала струята. Нарекъл това моментна, или инерционна завеса. Така през 1958 г. е произведен SR.N1, задвижван от двигател с 450 к.с., захранващ вертикален вентилатор в центъра на крафта.
Първите, които се възползват от идеята са военните, но возилото в по-големи размери се използва за транспорт на пътници и дори за автомобили. Така Hovercraft служи наместо ферибоот, а се използва от службите от бреговата охрана или за спасителни мисии. Малките машини Hovercraft от типа на Vortex привличат хората, защото им предлагат и развлечение, а по-лудите глави ползват Hovercraft и за състезания. Така се стига до световни и европейски купи.
Първият Vortex, който е внесен в България е за двама пътници. Размерите му са: дължина 3.5 м, широчина 1,8 м, височина без надута възглавница 1,2 м, а с надута 1,45 м и тегло около 200 кг. Вграденият вентилатор и Hascon BS series (5Z)6/ 12 @ 45deg, а двигателят е Briggs and Stratton, двуцилиндров, 35 к.с. при 3600 об/мин. Управлява се с два рула. Полата е под високо налягане при контакта 560gr/m². Максималната скорост на модела е 70 км/ч.
Това му позволява да преминава над всякакви терени – вода, кал, сняг, лед. Уникалната конструкция на корпуса не позволява да потъне във водата дори когато е на място, с изгасен двигател.
• Hovercraft работи чрез създаване на зона с високо налягане между корпуса на съда и повърхността отдолу. Херметизацията се задържа от т.нар. пола.
• Първите сведения за превозно средство използващо hover ефект са за шведския учен Емануел Сведенборг през 1716 г.
• През 1915 г. австриецът Дагоберт Мюлер създава подобно превозно средство. То „лети“ около три минути и половина.
• Теоретичните принципи за движение върху въздушна възглавница са разработени от Константин Циолковски през 1926 – 1927 г.
• През 1931 г. финландският инженер Тойво Каарио започва проектирането на версия на кораб върху въздушна възглавница и създава първия прототип през 1937 г. Този проект включва съвременни характеристики на повдигащия двигател, който вкарва въздух под налягане в гъвкав пакет. Каарио не получил финансиране за изграждане на идеите си, но усилията на му дали резултат при следващият го плътно в Русия Владимир Левков. Левков проектрал и изградил редица подобни плавателни съдове.
• Идеята за модерния кораб на въздушна възглавница най – често се свързва с името на Сър Кристофър Кокеръл.
• Кокеръл открил ключовата концепция за дизайна си, когато изучавал въздушната струя под високо налягане в момент, в който тя била нагнетявана в пръстеновидното пространство между две консервни кутии. По – малката кутия била поставена в по – голямата и въздухът се нагнетявал помежду им.
• Силно впечатление му направил ефектът на повдигане, който създавала струята. Нарекъл това моментна, или инерционна завеса.
През 1958 г. е произведен SR.N1, задвижван от двигател с 450 к.с., захранващ вертикален вентилатор в центъра на крафта.
• Брой пасажери – 2
• Дължина – 3.5m
• Широчина – 1.8m
• Висичина (off hover) – 1.2m
• Височина (on hover) – 1.45m
• Тегло – около 200kg
• Вграден вентилатор – Hascon BS series (5Z)6/ 12 @ 45deg
• Двигател – Briggs and Stratton 2cyl stroke 35bhp/3600rpm
• Контролни повърхности – Рулове/2
• Пола/Skirt – High pressure with contact – strip560gr/m²
• Скорост – 70kmh
източник: motoclub.bg