
Филмите с мотоциклети напоследък зачестиха и като че ли няма лента, в която да не се появи мощно двуколесно. В това, разбира се, няма нищо лошо, а напротив. Гледайки тези филми се замислихме над ролята на мотора по време на война. След известно време прекарано в проучване и четене се оказва, че любимите ни машини са заемали челно място във военната история. Възможността да преминават през места, които други военни машини не могат, ги превръща в съвременни коне с едно голямо предимство – някои модели като Enfield ‘Flying Flea’ или ‘Airborne’ можели да бъдат пуснати от самолет заедно с останалите десантчици.
Мотоциклетната марка „Royal Enfield” също е доставяла мотори за Британските военни сили през Първата Световна Война с възможност за закрепване на оръжие. Компанията дори печели правото да подпише договор за доставка на машини за руснация. Тогава повечето здрави мъже били изпратени на война в Европа, а полицейските сили били съставени от жени със 600 кубикови мотоциклети.
Германците не закъснели в осъзнаването на практичността при употребата на двуколесен транспорт. Моторите с марка BMW се оказали безценни в Северна Африка по време на Втората Световна Война. Те се задвижвали без верига, която да бъде зацапана и задръстена от пясък и били толкова успешни, че военните сили на САЩ накарали Harley-Davidson да копира механизма на машините. Така и станало, а като резултат HD създали мотора XA. Военния апарат на Германия бил съставен от голям брой мотоциклети и именно това са годините на разцвет на немските BMW.
Американската армия е използвала мотори от 1913 като 1/3 от всички машини Harley-Davidson били произвеждани за военни цели. По време на Втората Световна Война, компанията произвела близо 30 000 мотора за Русия, както и конструирали машини за Канада. Общо 90 000 мотоциклета са били произведени, до края на конфликта. Мотоциклетната компания Indian също произвеждала байкове – „Scout” и „Chief” по военно време, но те не били в състояние да изместят Harley-Davidson като предпочитан мотор.
Във Великобритания, по време на Първата Световна Война, се открили работни места във фабриката на Triumph и производството е било концентрирано основно за военни цели. През Втората Световна Война, фабриката на Triumph е била унищожена от немска бомбандировка, така че производството било преместено в западната част на Англия. Освен мотоциклети, Triumph произвеждали и самолетни компоненти.
През 1950 г. Северна Корея, подкрепена от Китай, имала възможност да създаде „Разузнавателни мотоциклети”. Виетнам също не останала назад и специалните сили на държавата били създадени от наети мотоциклети по време на злощастния конфликт. Виетнамските ветерани организирали мото конвой по улиците на Вашингтон, познат като „Rolling Thunder”, за да покажат страданието си за войниците, които не успели да се върнат след войната. Това се превърнало в ежегодна традиция „В памет на ветераните от Виетнам”.
Операция „Пустинна Буря” (Operation Desert Storm) през 1991 г. отново използвала мотоциклети и тъй като с напредването на технологиите, маневреността на машините се оказала незаменима в Афганистан и Ирак.Когато пътят свършвал, моторът продължавал напред. А когато пътят не свършва, скоростта на мотора била недостижима. Достъпност и гъвкавост били ключовите думи, с които се свързвала ролята на мотоциклетите във военно време.
За финал се връщаме отново към филмите. Следващият път, когато отидете на кино и гледате филм с невероятни мотоциклетни изпълнение, спомнете си, че в истински военни премеждия, именно мотоциклетите са били окичвани с преимущество пред останалите!