Спирачни навици при мотористите

Спирачни навици при мотористите

Два пръста могат да спасят живота ни. Реална спешна ситуация не винаги е най-доброто време да го осъзнаем. Предлагаме ви няколко съвета как да спираме рязко по правилния начин, следвайки няколко просто стъпки.

 

Това е инстинкт
Отделете малко време да тренирате спирането си, докато то се запечати като програма в мозъка, за да може да го използвате инстинктивно всеки път, когато котката, кучето или детето излязат непредвидено на пътя.

Като за начало трябва да проверим налягането в гумите. Трябва да са добре напомпани, но не прекалено. След това е нужно да изберем подходящо място, за да започнем тренировката си, за предпочитане то да е спокойно и отдалечено от неща способни да ни разсейват. Загряваме гумите си за по-добро сцепление с настилката и притискаме здраво краката си към резервоара. Това ще помогне при разпределянето на тежестта равномерно по цялото ни тяло.

Съвет – опитайте се да бъдете възможно най-спокойни. Нервите са основната пречка, която пречи да осъзнаем, че може да спираме много по-рязко и бързо, отколкото си мислим.

Първа фаза
Плавно натискане на спирачният лост е начинът за ефективно спиране, подобно на спусъка на пистолета. По този начин предотвратяваме възможността да стиснем толкова силно изведнъж, че колелата да блокират. Използвайте два пръста и полека натискайте докато не спрете.

Ще усетим как тежестта ни и тази на мотора се прехвърлят върху предната част, което води до свиване на предното окачване. Трябва да запомним, че ако стиснем ръчката прекалено силно, пружините бързо ще достигнат максимума на свиваемостта си. По този начин без, възможност за допълнителна компресия, резултат може да бъде загуба на контрол, поради това, че гумата ще поеме изцяло натоварването, което трябва да бъде разпределено между нея и окачването.

Още едно нещо, което трябва да запомним е, че трябва да държим лактите си свити, а не изпънати! Изпънатите лакти биха ни попречили да реагираме достатъчно бързо, освен това в ситуация на рязко спиране има вероятност да си причиним травма, която при възможността за бързо свиване (на ръцете), която предоставят свитите лакти почти 100% ще бъде избегната.

Натискът, който прилагаме на предната гума вече ни дава изцяло ново ниво на сцепление. Когато задното колело започне да се повдига от земята ще знаем, че сме достигнали максимума на спирачните възможности. При такава ситуация съвсем леко накланяне назад би прехвърлило част от тежестта към задната гума, позволявайки ни да изстискаме още една малка част допълнително спирачно усилие, която в критични ситуации може да бъде решаващо. Важно е да отделим необходимото време и да потренираме техниката, с упражненията ще придобием и усет към това, колко може да натиснем в дадена ситуация и кога ще прекрачим границата. Повторението води към съвършенство.

Мъртва точка
Поради това, че на задното колело има по-малко натоварване и съответно по-малко сцепление не е нужно да се притесняваме, ако то блокира. Това е нормално. Но ако предното колело блокира, тогава ситуацията може да стане опасна, ако не отпуснем спирачката и след това я натиснем отново по-плавно. Ако направим грешка в такава ситуация и оставим колело да блокира, това почти сигурно означава, че ще се озовем на земята с мотоциклет на гърба си.
Съвет – натиснете съединителят, за да избегнете угасване на мотора.

Различни условия на каране
Въпреки че времето, на което най-често караме любители се машини е сухо и слънчево, не е изключено дадено препятствие на пътя да ни изненада и в различно време. Намаленото сцепление поради дъжд, сняг и дори нещо разлято по пътното платно, увеличават спирачната дистанция в пъти! При такъв тип ситуация с намалено сцепление, резките спирания се крайно нежелателни, поради факта, че лесно може да изгубим контрол над мотоциклета и да не успеем да го овладеем. Въпреки това упражняването в подобни условия би ни помогнало значително дори в такива ситуации, в която изглежда, че няма какво да направим. Опитът е най-важното нещо, което може да се използва в критични моменти, а придобиването му е плод на много време и усилия. Всичко зависи от това колко сме подготвени.

Заключение
Тренирайте спирането си по този начин, когато е възможно и ще се научите да го ползвате машинално и безупречно всеки път, когато ситуацията го изисква!

Сходни публикации

title=""Лошите" шофьори хванати в крачка"
„Лошите“ шофьори хванати в крачка
Писането на SMS-и по време на шофиране удвоява времето за реакция
Карай най-новите мотори YAMAHA на писта!
„Мото Ангели“ помагат на децата във Варна (видео)
Мотори борци, самбисти и джудисти
Най-големият мото фестивал в Европа ще тресе Австрия
Мото протест „Без камиони през почивните дни“


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*