
Карането на мотоциклет в организирана група коренно се различава от това да си сам на железния кон. Груповото каране изисква добра координация между мотористите, съобразителност, внимание и сътрудничество на пътя. Съществува т.нар. етикет на карането в група, с който ще ви запознаем в тази мото статия.
Формацията на групата е стандартна – шахматно. Разстоянието между мотористите е добре да бъде около 2 до 3 секунди.
Ако предпочитате да карате бавно или сте нов в груповите карания, най-добре да заемете по-предна позиция. За любителите на по-високите скорости, задните места са по-подходящи. Новобранците в организираните групи може би си мислят, че трябва да бъдат отзад, но на практика е точно обратното – те трябва да са близо до челните позиции.
Няма прав път от точка А до точка Б. Когато наближите завой е добре да увеличите разстоянието между участниците в мото групата. Някои със сигурност ще се нуждаят от повече време и място, а не искаме никой в канавката, нали?
Забравете за вдигането на предни и задни гуми или каквито и да било други екстремни перчения! Важно е последните да не изостават много. Ако видите, че групата се разкъсва, върнете се възможно най-бързо в нея. Когато карате сами на мотоциклета си, имате свободата да се забавлявате, както намерите за добре, но в една мото група, това може да доведе до проблеми с безопасността на групата.
Етикет на сигналите, подавани с ръка при групово каране
моля, предавайте всички сигнали към задните мотористи
За правилата
Правилата за каране на мотори в група не са закон. Разбира се, има ситуации, в които не могат да бъдат приложени. Също така е възможно някои групи да имат други виждания и начин на организиране. Въпреки всичко, тези правила са тествани в продължение на много километри, в клубове, чиитo членове карат различни модели мотоциклети. Ако вие, като моторист, попаднете в група, която не спазва правилата, потърсете и със сигурност ще намерите някой, който да обясни по какви правила се движи групата (ако има такива) или по какво те се различават от тези, които ще научите тук.
За отговорните мото групи е задължителен момент събирането на всички участници непосредствено преди тръгване, за да се очаква от всички мотористи, които участват. Ако се почувствате некомфортно със стила на каране на групата по което и да е време, просто „отпаднете“. Безопасното ви пристигане на желаната дестинация е много по-важно от спазването на правила, които не разбирате или харесвате.
Мотористите, участващи в организирана мото група обикновено обичат да знаят предварително какво се очаква да правят и какво да очакват от другите. Road Captain-ите и онези, които обикновено водят или са последни в колоната на практика са задължени да са запознати с правилата, за да могат да ги обяснят на онези ездачи, които от скоро да в групата и/или нямат достатъчно опит.
Някои общи термини в груповото каране
- Пътен капитан: човек, който урежда груповото каране или правила за групата. Той е човекът, който разяснява правилата за движение на колоната на мотористите, обикновено това е човекът, които по принцип планира пътуванията на дадената група. Пътният капитан може да не води дадено каране.
- Водещ / Първи мотор: човек, който кара на най-предна позиция в групата и предава информация на останалите мотористи посредством сигналите с ръце. Водещият мотор определя посоката, скоростта, избор на лента и формацията на групата. Той или тя често се налага да взима бързи навигационни решения, когато неочаквано се попадне на опасност на пътя, промяна в състоянието на пътната настилка, слаба маркировка, строителни или други обстоятелства като в същото време държи контрол върху мотоциклета си и комуникира с останалите участници.
- Последен мотор: както подсказва името, това е човекът, заел последната позиция в групата. Последният мотор обезопасява пътната лента за останалата част от групата по време на смяна на лентата при по-натоварен трафик (той се предвижва пръв, за да блокира идващите автомобили). Обикновено това е най-опитният моторист в групата, той спира за да помогне на моторист, който има механичен проблем, изгуби контрол или изпадне от групата поради някаква причина. Последният мотор трябва да бъде подготвен да укаже първа помощ на паднал участник. Ако е възможно, на Последният мотор е добре да се вози и втори човек, който да спира трафика, ако възникнат по-сериозни проблеми. Ако има три групи в едно групово каране, трябва да има и три „Последни мотора“.
- Групово паркиране: формация от всички мотористи в групата, водени от Първия мотор в една колона при подготвяне за паркиране, правейки U-завой, така че да се наредят един до друг на свободното място като задниците на моторите сочат към края на паркинга, а предните гуми сочат напред.
- Парадна формация: формация, при която всички мотористи в групата карат рамо до рамо на редици
- Шахматна формация: формация, при която Водещият мотор кара най-вляво на пътната лента, следващият – най-вдясно, следващият пак в ляво и така нататък. Мотористите в групата обикновено поддържат интервал от две секунди. При шахматно подреждане, мотористът може да се движи по цялата широчина на лентата, когато се наложи. Последният мотор трябва да се движи или в ляво или в дясно, в зависимост от бройката участници в групата. Препоръчително е Последният мотор да се движи най-вляво на пътя, за да има същата видимост, каквато и Водещият мотор.
- Единична формация: формация, при която всички мотористи карат в колона по един в ляво или дясно на пътя
- Писта: зоната, в която мотористът в групата поддържа движението си. Една пътна лента се разделя на пет зони: лявата писта е втора зона от ляво, центъра на лентата (обикновено незает)е трета зона, а в дясно на лентата е четвъртата зона. Две зони от платното се използват за преминаване в друга формация. Моторист, участник в груповото каране може да се отклони от своята писта поради опасности на пътя или поради разкъсване на групата от други превозни средства. Когато групата потегля, мотористите в лявата писта се изтеглят преди тези в дясната, за да се възстанови шахматната подредба.
Общи маневри при групово каране
Потегляне / влизане в трафика: Когато Водещият мотор се убеди, че всички участници са с каски, заели са местата си на мотоциклетите си, двигателите са запалени и готови да потеглят, той трябва да съобрази трафика и да се включи на пътя. Обикновено Водещият мотор не се опитва да потегли, ако няма достатъчно място за всички или повечето мотори в групата, за да го последват веднага. Ако групата се разцепи, Водещият мотор заема най-дясна лента и поддържа сравнително ниска скорост, докато групата не се събере и всички да заемат местата си. Това може да означава, че трябва да сте по-бавни от останалите участници в движението, да накарате да ви изпреварят като по този начин осигурявате време и пространство за групата. Понякога това не може да се изпълни, ако мотористите сменят лента или се качват на магистрала.
Независимо какви сигнали са подадени от Водещият мотор, всеки моторист сам отговаря за собствената си безопасност през цялото време.
След като всички участници в груповото каране са заедно, подредбата става шахматна и ще остане такава през по-голямата част от пътуването, освен ако Водещият мотор не подаде сигнал за смяна или нуждата от такава е очевидна. Причините за смяна на формацията може да бъде избягване на пътно препятствие или лоша настилка (единична формация), куче или друго животно (разкъсване на групата) или световар (парадна формация – рамо до рамо в редици, чакайки за зелен сигнал).
Когато групата сменя лентите, всички мерки за безопасност трябва да бъдат взети под внимание. Трябва ли всички мотористи да сменят лентата едновременно? Ако не, трябва ли Водещият мотор да е пръв или последният първо трябва да обезопаси лента? Какво ще стане, ако друго превозно средство види дупка и влезе в групата? Ако част от групата се раздели, трябва ли останалите да заемат съответните позиции? Препоръчителната процедура по смяна на лентата зависи от останалия трафик в този момент. Идеята на мотоциклета, който ще потегли пръв е да осигури дупка, в която да се поберат останалите мотористи от групата.
Независимо какво правят останалите участници, всеки сам за себе си трябва да се увери за трафика преди да заеме позицията си в новата лента
Сигнали с ръцете
Някои сигнали, подавани с ръце не са задължителни за груповото каране; Въпреки всичко, някои от тях са много полезни, когато мотористът няма как да сигнализира по друг начин. Най-важните сигнали са: ясно посочване на опасност на пътя, предупреждавайки останалите да го избегнат и посочването на резервоара.
- Посочване на резервоара: Независимо каква е причината, соченето на резервоара означава, че мотористът трябва да спре възможно най-скоро. Това може да се налага поради нужда от гориво, „природни нужди“, има някакви механични проблеми, вторият човек (ако има такъв) не се чувства добре; с две думи без значение от причината. Този сигнал трябва да се предаде в групата. Ако е възможно, най-добре е Водещият мотор да организира спирането на групата. Ако не, Последният мотор трябва да спре до него и да се опита да му помогне.
- Оттегляне – Дланта на лявата ръка е обърната към групата и се движи напред-назад в посока на опашката на мотоциклета
- Готови за потегляне – “Палецът нагоре” достатъчно високо, така че да е видим за Водещият мотор
- Единична формация – Показалецът сочи небето като ръката е над каската
- Намали – Лявата ръка се държи изправена встрани като се движи нагоре-надолу
- Предупреждение за полиция или линейка – ръката потупва няколко пъти каската
- Увеличи скоростта или сгъстяване – лявата ръка прави въртеливи движения
- Шахматна формация – Показалецът и кутрето са насочени нагоре като ръката е над каската
- U-завой – Лявата ръка прави кръгово движение над главата
Когато сте решили да споделите удоволствието с по-голяма група приятели, не забравяйте, че вече носите отговорност не само за себе си. Спокойното предвижване в мото група е най-лесно при спазване на правилата, защото те са тествани и работят!
Екипът на MOTO BG ви пожелава много безаварийни километри в компанията на добри приятели.
много полеэно БЛАГОДАРЯ