Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те

Миналата седмица научихме, че много може да научим за състоянието на двигателя и какво става в горивната камера като правилно гледаме и „разбираме” свещите на мотоциклета си. Тази статия цели да ни даде обяснения за причините и последствията за всичко, на което е подложена една свещ.

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 01Нормално състояние:
Снимката отляво показва как една свещ трябва да изглежда.     
Сиво-белият свят показва, че свещта работи на правилния топлинен диапазон, както и че цилиндрите са наред. Обърнете внимание, че при съвременните двигатели, които се задвижват от безоловно гориво, могат да се срещнат затруднения при определяне на цвета. В такъв случай използвайте лупа или осветително тяло, за да направите възможно най-правилната оценка.

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 02Състезателен съвет: Вертикалната цветна ивица на керамичната част показва къде трябва да наблюдавате свещта. Това е мястото, което леко е насочено към изпускателния клапан. Най-доброто положение на свещта е показно на снимката в дясно. Ако свещта не е поставена по този начин, това не е най-оптималното положение. Все още има спорове дали си въобще има смисъл от положението на свещта, но от гледна точка на последните конкси сили, не боли, ако са поставени правилно.

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 03Износено състояние:
Прекалено износеният електрод може да пропусне искра при ускорение и да причини трудно запалване.
Просто свещта е износена… цвета изглежда сравнително добре, така че само заменете със същата свещ или с такава със същия топлинен диапазон. Всички знаем, че „ако работи, не го поправяме”. Не търсете начини за поправяне – вината е ваша, че не сте я сменили по-рано.

 

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 04Механична повреда:
Това се причинява от чужди тела в горивната камера или неправилно разстояние при контакт с буталото. Дори малко парченце въглерод може да причини това.     
За да решите проблема, уверете се, че свещта е с правилна дължина, както и че сте премахнали всички чужди тела и материали в горивната камера. В някои случаи може да има останало въглеродно натрупване на гърба на всмукателните клапани, които трябва да се премахнат.

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 05Детонация:
В случаи на тежки детонации, изолаторът може да се пукне или отчупи. Неточното междуелектродно разстояние също може да предизвика повреда на изолаторния връх.
Детонацията е много неприятна… убедете се, че използвате гориво с правилно октаново число и след това проверете запалителната синхронизация. Важно е да сте сигурни, че използвате свещ с правилен топлинен диапазон.

 

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 06Прегряване:
При този симптом трябва да забележите блед вид, бял изолатор, бързо износване на електрода, както и липса на заряд. Външната обвивка също може да е обезцветена.
За да излекувате мотора си, уверете се, че свещта е с правилния топлинен диапазон, запалителната синхронизация е правилна, както и че въздушно-горивния микс не е прекалено слаб.

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 07Отлагане на сажди:
Това са светлокафяви отлагания, които се появяват отстрани и/или в центъра на електрода. Получава се от добавки в горивото и/или маслото. Състоянието може да предизвика пропускане на искра.
Решението е да проверите дали клапанните водачи и уплътнения или да смените марката гориво. Между другото много мотористи търсят решението в по-горещи свещи. Трявба да разберете, че обикновено проблемът не е в свещта.

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 08Замърсена с масло:
Натрупването на масло се дължи на редкия контрол върху него. Тече масло през износени клапани, бутални пръстени, а при някои състезателни мотоциклети е възможно теч през всмукателния уплътнител и от там в горивната камера.     
Проверете за износени клапани, всмукателни уплътнители, както и износени стени на цилиндъра и бутални пръстени. Тест за течове е най-доброто, което може да направите, за да намерите проблема.

 

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 09Еднократно пре-запалване:
Обикновено това изглежда като стопен център на електрода.     
Трябва да проверите топлинния диапазон на свещта, дали запалването не е синхронизирано, теч на горивни смеси, както и да проверите дали в горивната камера няма отлагания или горещи точки.
Ако вие или вашият майстор отдели време – всички части на горивната камера трябва да бъдат прегледани и почистени, за да се елиминира проблема. Това включва острите ъгли на камерата, главите на буталата, както и стените на цилиндрите.

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 10Постоянно пре-запалване:
Това със сигурност е много очевидно… стопен или липсващ електрод, както и разрушен изолатор.     
Проверете за правилния топлинен диапазон на свещта, синхронизация на запалването, слаба горивна смес. Добре е също така да проверите и за горещи точки и отлагания в горивната камера.
Ако вие или вашият майстор отдели време – всички части на горивната камера трябва да бъдат прегледани и почистени, за да се елиминира проблема. Това включва острите ъгли на камерата, главите на буталата, както и стените на цилиндрите.
Ако видите, че свещта ви изглежда по този начин, по-добре проверете за възможни повреди по двигателя (бутала, стени на цилиндър, клапани, пръстени и т.н.).

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 11Залети отлагания:
На вид тези излагания приличат на малки островчета от замърсители по изолатора. Това обикновено е причинено от замърсен карбуратор или въздушно всмукване, както е и възможно самия инжекцион да е повреден или замърсен.
За да решите проблема, трябва да използвате силен препарат за почистване на карбуратор и дросел или друг разтворител преди да сложите новата свещ.

 

Състоянията на свещите и за какво ни предупреждават те 12Въглеродни замърсявания:
Това е много често срещано състояние при състезателни двигатели. Мек, черен, саждив, сух въглерод. Това е показател за богата горивна смес, слабо запалване или неточен топлинен диапазон на свещта (прекалено студен).
Първо е добре да се проверите топлинния диапазон. Проверете дросела дали е настроен и работи добре. При двигатели с горивен инжекцион, проверете за запушена инжекциона глава. Важно е да проверите и настройката на налягането на инжекциона.     
Основно правило при компютърно контролираните двигатели е да се уверите, че всички входящи сигнали към компютъра работят правилно. Това включва всички датчици за налягане и топлина, както и компонентите на EFI системата.

Накрая, валидно за всички видове двигатели – проверете за дупки и липса на вакум, слаба искра или нисък волтаж.



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*