Всичко, което трябва да знаем за акумулаторите

Всичко, което трябва да знаем за акумулаторите

На прага на раззимяването на любимите ни мотори, настъпва момента, в който трябва да запалим машината и да я подкараме. Понякога това упражнение е невъзможно поради няколко причини, най-честата от които е неизправен акумулатор. Ако той вече е изкарал няколко години, не е бил добре поддържан, идва време да се подмени с нов. За да не се налага да звъним на пожар на майстора и в магазина да ни обясняват на дълго и на широко сме подготвили всичката информация, която може да ви е полезна, когато става дума за акумулатори.

КАПАЦИТЕТ НА АКУМУЛАТОРА – Акумулатора се измерва в амперчасове (Ah)

Долната граница на капацитета на акумулатора се определя от:

– Възможността да оставим автомобила или мотоциклета си с включени габарити и те да бъдат включени до сутринта.

– Възможността да запалим изправен двигател във възможно най-студено време (да речем от -15°С до -19°С)

– Възможността да пътуваме с автомобила или мотоциклета около 3-4 часа през нощта с развален алтернатор.

 

Горната граница на капацитета на акумулатора се определя от:

– Финансова гледна точка, тоест колко пари сме решили да заделим при покупката на акумулатор.

– Мястото предназначено за поставяне на акумулатор.

Какъв капацитет акумулатор да поставим на нашия мотоциклет?

Правилния отговор е колкото сe може по-голям акумулатор, който можем да поставим според мястото в нашия мотор. По-големият акумулатор ни позволява по-дългото оставане на включени ел. консуматори при спряна мшина (касетофон, светлини и др.), стартирането на неизправен двигател чрез многократни опити, дългото пътуване с повреден алтернатор и следователно по-дълговременно използване на акумулатора.

МИТОВЕ И ЛЕГЕНДИ:

По-големият акумулатор няма да може да се зарежда достатъчно от наличния алтернатор – НАПЪЛНО НЕВЯРНО твърдение! Напълно изправния алтернатор ще може да зарежда еднакво добре акумулатори с какъвто и да е капацитет. По-големите акумулатори се зареждат наистина по-бавно, но за сметка на това и по-бавно се изтощават.

СТАРТОВ ТОК НА АКУМУЛАТОРА:

При бензиновите мотоциклети един акумулатор, избран по горепосочените правила, има излишък от стартов ток от порядъка на 4 – 5 пъти.

ВИДОВЕ АКУМУЛАТОРИ:


Обслужваеми акумулатори
– това са най-евтините акумулатори. Тези акумулатори са заредени с течен електролит – разбира се, че често трябва да се отвиват капачките и да се наглежда акумулатора за нивото на електролита. Тези акумулатори имат доста по-бърза загуба на вода при по-интензивно каране и по-бърз саморазряд. Изисква се задължително да се долива само дестилирана вода. Доливането на обикновенна вода води до по-голям саморязряд на акумулатора – около 30% на ден, именно затова доливайте само дестилирана вода.


» МАЛКООБСЛУЖВАЕМИ АКУМУЛАТОРИ:

Тези акумулатори са заредени със сгъстен електроит и са приблизително с около 10% по-скъпи от обслужваемите акумулатори. Тук производителите на този тип акумулатори са се постарали да понижат загубата на вода до минимум – достатъчно е да се направи една проверка на всеки 6 месеца. Саморазрядът е сведен до минимим, от порядъка на 5 – 7% на месец.

» НЕОБСЛУЖВАЕМИ АКУМУЛАТОРИ:

Този тип акумулатори са с около 20% по-скъпи от обслужваемите акумулатори. Самото име показва, че тези акумулатори нямат нужда от проверка през гаранционния им срок. Именно затова, тези акумулатори се продават със залепени капачки и нямат индикатор за нивото на електролита, или ако на някои марки акумулатори е поставен индикатор, то той с цвета си показва степента на зареждане и износване на акумулатора. При тези акумулатори саморазрядът е сведен до 1% месечно. Доливането на вода е невъзможно поради залепените капачки. Това е и причината тези акумулатори да се предпазват от презареждане. Те не трябва да се зареждат с зарядни устройства без ограничител на напрежението.

» СУХИ АКУМУЛАТОРИ:

Сухите акумулатори са значително по-скъпи от останалите акумулатори, приблизително 2 – 4 пъти по-скъпи. Електролитът в тези акумулатори е сгъстен до състояние на гел. Пластмасовият капак е с предпазен клапан, който се отваря само при опасно налягане на газовете вътре. Допустимата експлоатация на сухите акумулатори е в положение: право, наклонено или обърнато. Саморазрядът варира в широка граница между 1 – 15% на месец, в зависимост от модела и марката. На този вид акумулатори вода не се долива или ако се случи да бъде изгубена при презареждане, то тогава акумулаторът се бракува.

МОДЕЛИ И МАРКИ АКУМУЛАТОРИ:

Ако електрическата инсталация е изрядна (напрежението да е в рамките на 14.0 – 14.1, двигателят запалва много лесно, утечка под 50 милиампера), всичките акумулатори издържат двойно гаранционния им срок. В практиката не съществува акумулатор, на който да не се отразява зле системното презареждане или зимуване изтощен. Марките и модели акумулатори имат второстепенно значение.

ДИАГНОСТИКА НА АКУМУЛАТОРИ:

Ако капачките на акумулатора са покрити с кафяв нагар отвътре, то тогава акумулаторът е системно презареждан или е много стар (поне 5 или повече години).

Напрежение на изключена от всичко и преседяла 1 – 2 часа батерия

12.8 – 13.0 волта – акумулатора е напълно зареден
12.1 – 12.3 волта – акумулатора е напълно изтощен

под 12 волта – акумулатора е опасно изтощен. При това си състояние той се разрушава напълно за няколко дни.

Напрежение на зареждане (извършват се 2 замервания: с включени и с изключени фарове, и 2-те при около 2 000 об/мин. на двигателя) – напрежението на акумулатора трябва да е 13.8 – 14.2 волта, ако напрежението на акумулатора е по-малко или по-високо – причината търябва да се открита и отстранена.

Утечка на ток – при изгасен двигател и всякакви консуматори на енергия се замерва като се откачи отрицателната клема (-) и се свърже амперметър между нея и извода на акумулатора. Ако е до 50 милиампера е добре, ако е над 50 милиампера – не е. Обичайните причинители може би са алармата или касетофона.

Ако се случи да сме в долна или горна граница, трябва да проверим дали това не се отразява зле на акумулатора (системно недозареждане или презареждане). В случай че мотоциклета се кара на къси разстояния, би било добре да допуснем горната граница на напрежението и обратното.

Намерете акумулатор заВвашия мотоциклет в нашия онланйн магазин ТУК>>



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*