
От няколко седмици развиваме темата за страха и карането на мотор. Обиколихме почти всички важни теми, които рано или късно започват да интересуват един байкър. В първата седмица на месец февруари 2011г. ще сe съсредоточим върху страха ни от мокра настилка.
Когато се чувставаме неуверени при мокър асфалт – това е напълно нормално; почти всеки се е сблъсквал с това усещане. Важното е да разберем какво е првавилно и какво не , и да се научим да не виним себе си постоянно, защото не смеем да легнем достатъчно в завоя или пък защото не смеем да караме по-бързо.
Мокро ли е – хлъзгаво е
Мокрият път не се превръща автоматично в хлъзгав – в повечето случаи може да караме по същия начин като при сухи условия. Проблемът е, че през повечето време не може да видим къде са хлъзгавите ивици на пътя.
Масло, грес, парченца нов асфалт, трева на пътя и тн. Когато вали, не виждаме много, много поради комбинацията от водата на пътя и на визьора.
За това винаги трябва да имаме едно на ум и да намалим скоростта!
Предположения?
Местата, където най-често може да предположим, че е хлъзгаво, са кръговите кръстовища. Там почти винаги има грес, бензин и др. (особено от външната страна – в повечето случай тези участници в движението, които се намират в кръговото са с предимство, а чакащите да се включат неволно замърсяват пътя с опасни субстанции). Същото се случва и на светофарите.
Аквапланинг
Ако по някаква причина имате опит в карането на аквапланинг, то със сигурност имате по-добро усещане за водата под вас. Мотоциклетните гуми са кръгли и явлението аквапланинг (тънък воден филм между гумата и асфалта, което влошава сцеплението и превозното средство поднася много по-лесно) е много по-рядък феномен, отколкото при автомобилите. Това, което може да изпизтаме при силен валеж, е силата на съпротивление, която трябва да преодолеем, когато се носим върху водата. Това се усеща най-добре, ако се движим в коловозче в края на пътя, образуван от камионите. Все едно минаваме през морето с мотора.
Гуми
Може да има драматича разлика в начина, по койно гумите се държат на мокро и как се усещат на мокра повърхност. Ако караме при всякакви условия, най-добре е да опитаме с различни марки (винаги комплект – предна и задна гума!), за да разберем за опита на другите. Може да се посъветваме и с колеги мотористи, но всякакъв опит в това отношение е добре дошъл. Мотоциклетните гуми на Michelin и Bridgestone с кварц се държат удивително добре в дъжд. Гумите могат да подобрят или развалят настроението в при дъжд просто ей така! Те винаги са били с изключителна важност за нас.
А останалото?
Всичко е наред – имаме перфектните гуми за дъжд, знаем къде може да е хлъзгаво и къде не, но все още се страхуваме. Какво тогава?
Един много добър съвет гласи:
Карайте сякаш сте отдзад на собствения си мотор, а моториста пак сте вие. Убедете се, че пасажерът ви (т.е. вие) НЕ се уплаши.
Това означава: подавайте газ плавно, спирайте плавано и правете правилни и плавни криви. Освен най-добрият начин да направим вторият пътник щастлив, оказва се, че е и най-добрият начин да избегнем поднасяне на хлъзгава настилка.
Следващата седмица ще си говорим за страха от препятствия и боклуци на пътя и страха при нощни преходи. Следващата седмица ще бъде последна от поредицата ни за страха. До тогава, екипът на MOTO.BG ви пожелава приятни подготовки за откриването на мото сезона, а на онези, които не са го закривали – безаварийни километри!