Мократа настилка – как да се справим със страха от поднасяне

Мократа настилка – как да се справим със страха от поднасяне

От няколко седмици развиваме темата за страха и карането на мотор. Обиколихме почти всички важни теми, които рано или късно започват да интересуват един байкър. В първата седмица на месец февруари 2011г. ще сe съсредоточим върху страха ни от мокра настилка.

Когато се чувставаме неуверени при мокър асфалт – това е напълно нормално; почти всеки се е сблъсквал с това усещане. Важното е да разберем какво е првавилно и какво не , и да се научим да не виним себе си постоянно, защото не смеем да легнем достатъчно в завоя или пък защото не смеем да караме по-бързо.

Мокро ли е – хлъзгаво е
Мокрият път не се превръща автоматично в хлъзгав – в повечето случаи може да караме по същия начин като при сухи условия. Проблемът е, че през повечето време не може да видим къде са хлъзгавите ивици на пътя.

Мократа настилка – как да се справим със страха от поднасяне 2

Масло, грес, парченца нов асфалт, трева на пътя и тн. Когато вали, не виждаме много, много поради комбинацията от водата на пътя и на визьора.

За това винаги трябва да имаме едно на ум и да намалим скоростта!

Предположения?
Местата, където най-често може да предположим, че е хлъзгаво, са кръговите кръстовища. Там почти винаги има грес, бензин и др. (особено от външната страна – в повечето случай тези участници в движението, които се намират в кръговото са с предимство, а чакащите да се включат неволно замърсяват пътя с опасни субстанции). Същото се случва и на светофарите.

Аквапланинг
Ако по някаква причина имате опит в карането на аквапланинг, то със сигурност имате по-добро усещане за водата под вас. Мотоциклетните гуми са кръгли и явлението аквапланинг (тънък воден филм между гумата и асфалта, което влошава сцеплението и превозното средство поднася много по-лесно) е много по-рядък феномен, отколкото при автомобилите. Това, което може да изпизтаме при силен валеж, е силата на съпротивление, която трябва да преодолеем, когато се носим върху водата. Това се усеща най-добре, ако се движим в коловозче в края на пътя, образуван от камионите. Все едно минаваме през морето с мотора.

Гуми
Може да има драматича разлика в начина, по койно гумите се държат на мокро и как се усещат на мокра повърхност. Ако караме при всякакви условия, най-добре е да опитаме с различни марки (винаги комплект – предна и задна гума!), за да разберем за опита на другите. Може да се посъветваме и с колеги мотористи, но всякакъв опит в това отношение е добре дошъл. Мотоциклетните гуми на Michelin и Bridgestone с кварц се държат удивително добре в дъжд. Гумите могат да подобрят или развалят настроението в при дъжд просто ей така! Те винаги са били с изключителна важност за нас.

Мократа настилка – как да се справим със страха от поднасяне 1

А останалото?
Всичко е наред – имаме перфектните гуми за дъжд, знаем къде може да е хлъзгаво и къде не, но все още се страхуваме. Какво тогава?

Един много добър съвет гласи:
Карайте сякаш сте отдзад на собствения си мотор, а моториста пак сте вие. Убедете се, че пасажерът ви (т.е. вие) НЕ се уплаши.

Това означава: подавайте газ плавно, спирайте плавано и правете правилни и плавни криви. Освен най-добрият начин да направим вторият пътник щастлив, оказва се, че е и най-добрият начин да избегнем поднасяне на хлъзгава настилка.

Следващата седмица ще си говорим за страха от препятствия и боклуци на пътя и страха при нощни преходи. Следващата седмица ще бъде последна от поредицата ни за страха. До тогава, екипът на MOTO.BG ви пожелава приятни подготовки за откриването на мото сезона, а на онези, които не са го закривали – безаварийни километри!



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*